Het samenstellen van een route door Oezbekistan is best even lastig voor ons. We combineren een rondreis door Oezbekistan met buurland Kirgizië en dat alles moet binnen een maand passen. Door het onherbergzame karakter van Kirgizië én het feit dat in Oezbekistan alle bezienswaardigheden zich min of meer in een horizontale lijn bevinden, moet ik even flink puzzelen. Bovendien liggen in Oezbekistan de meeste bezienswaardigheden ten westen van hoofdstad Tashkent, maar is de Fergana Vallei dan weer in het oosten. Wij zien de steden in het westen vóór onze roadtrip door Kirgizië en reizen overland via de Fergana Vallei terug naar Tashkent. In dit blog lees je hoe je deze goed doordachte Oezbekistan route ook kunt volgen zonder naar Kirgizië te reizen. Tussen haakjes lees je bij elke bestemming hoe lang we er doorbrengen.
Wij starten onze Oezbekistan route in Tashkent (een kleine halve dag)
Eigenlijk zijn we een volle dag in Tashkent. Omdat we ook aan het eind van onze rondreis door Oezbekistan nog een dagdeel in Tashkent zijn, lijkt mij dit voldoende. Er is in Tashkent best wel wat te zien, maar eigenlijk vind je in de andere steden een mooiere of betere variant daarvan. Tashkent lijkt me een mooie introductie in Oezbekistan, maar ik denk dat anderhalve dag genoeg tijd is voor deze stad. Helaas heeft onze vlucht flinke vertraging, waardoor we pas in de loop van de ochtend behoorlijk gaar aankomen in Oezbekistan. We slapen eerst een paar uurtjes en hebben daardoor maar een paar uurtjes de tijd om op pad te gaan in Tashkent, voor onze rondreis door Oezbekistan begint.
Eén van beide bezienswaardigheden die we die eerste middag bezoeken
Een goede keus voor wie niet al te ver van zowel de luchthaven als de stad wil slapen is dit ruime en nieuwe appartement. Wij kiezen in Tashkent aan het eind van onze rondreis voor het House ART Hotel. We trakteren de meiden graag op een beetje comfort en een zwembad, na de warme rondreis door Oezbekistan in juli en augustus.
We reizen door naar Bukhara (1 halve en 3 volle dagen)
Na nog een nacht met wél voldoende slaap, nemen we de volgende ochtend de taxi naar het treinstation. We stappen in de snelle Afrosiyob trein, waarvoor je met wat moeite zelf de tickets kunt boeken op de website van de Oezbeekse spoorwegen. Binnen 4 uur leggen we op comfortabele wijze de 600 kilometer af naar Bukhara. Net na de lunch zijn we er dan al en zodra we zijn ingecheckt en het wat is afgekoeld, gaan we de eerste écht indrukwekkende, historische stad op onze Oezbekistan route verkennen. We zijn wat langer in Bukhara dan in de andere steden, omdat er ook een aantal mooie plekken buiten de stad te vinden zijn én omdat we een middag gaan zwemmen. Bij temperaturen van boven de 35 graden (in juli) mag dat wel.
Naar ons gevoel is Bukhara onze eerste echte stop in onze Bukhara route
Wij slapen in een nieuwe en comfortabele kamer met eigen keuken en sanitair voor een bedrag waar je in Nederland nog niet voor op een camping staat met je tentje. Binnen 5 minuten zijn we te voet midden in het centrum. Wil je graag nóg centraler slapen, mét ontbijt, dan krijgt deze super homestay alleen maar lovende reviews.
Khiva: een uithoek, maar absoluut de moeite waard (28 uur)
Heel lang heb ik getwijfeld of we Khiva wel of niet zouden opnemen in onze Oezbekistan route. We hebben beperkte tijd voor we naar Kirgizië doorreizen en reizen graag in een relaxt tempo. Naast de highlights, willen we ook in Oezbekistan juist de onontdekte parels zien. Je kunt de hoogtepunten in elk van de beroemde steden van de Zijderoute in een dag of 2 makkelijk bekijken. Wij willen graag meer de tijd nemen en daardoor past Khiva in eerste instantie niet meer in de route. Een paar weken voor vertrek krijg ik het ineens op mijn heupen: wat nou als we ineens spijt krijgen dat we Khiva niet bezoeken. We zullen niet snel een tweede keer naar Oezbekistan gaan. Dit is zo’n land dat je eens moet zien en daarna niet nog een keer bezoekt. Er is immers nog genoeg te ontdekken op de wereld, alleen al in Centraal Azië zelf.
Kennismaking met Khiva in de eerste middag
Drie weken voor we naar Oezbekistan vliegen, besluit ik het toch allemaal om te gooien. Ik doe Samarkand een dagje korter en besluit om met de nachttrein van Khiva naar Samarkand te reizen. Zo sparen we die ene dag weer uit: we reizen dan immers een volle dag minder met de trein. Ik ben zo blij dat we dit gedaan hebben. Vroeg in de ochtend vertrekken we uit Bukhara, met een vooraf geboekte taxi. Islambek biedt online de beste deals aan voor vervoer van en naar Khiva en tours rondom de stad. In minder dan 6 uur rijden we over de nieuwe, strakke snelweg naar Khiva. Alleen de laatste kilometers, vanaf Balykchi, zijn over een minder snel stukje asfalt, dwars door enkele dorpjes. Wij komen om half 2 ’s middags aan in Khiva. In de zomermaanden is het dan nog veel te heet, maar rond 3 uur gaan we tóch op pad om de stad te verkennen. Terwijl het langzaam afkoelt bezoeken we tot zonsondergang nog de mooiste bezienswaardigheden van Khiva.
We hebben de hele volgende dag nog tot 5 uur ’s middags de tijd om Khiva verder te ontdekken. We beginnen vroeg, om de warmte voor te zijn en stoppen tussen half 12 en 3 voor een uitgebreide lunch bij de airco. Reis je buiten de zomermaanden, dan heb je dus nóg langer de tijd. Voor ons zijn de paar uur op die eerste dag en een lange ochtend plus een paar middaguren op de tweede dag voldoende om het compacte oude centrum van Khiva te leren kennen. Het is even wat minder buiten het gebaande pad dan we gewend zijn, maar op deze manier hebben we Khiva wel kunnen zien. We hebben niet het gevoel dat we wat gemist hebben. Misschien was het leuk geweest om in een koelere periode een aantal van de restanten van de oude forten rond de stad te bezoeken in een halve dag. In juli is het daar toch te warm voor.
Slaap binnen de stadsmuren, dan kun je Khiva by night en in ochtendgloren bewonderen
Welke accommodatie je ook kiest in Khiva, zorg ervoor dat je binnen de stadsmuren slaapt. Het is heerlijk om elk moment van de dag lopend de stad te kunnen verkennen, zelfs heel vroeg in de ochtend, vóór de andere toeristen wakker zijn. Wij hebben gekozen voor een budget homestay, zonder luxe, maar met schone, nieuwe kamers, goede airconditioning en een prima ontbijt. Dit guesthouse heeft net wat meer sfeervolle aankleding en ligt op nog geen minuut lopen van de Islam Khoja minaret. Wil je meer luxe, dan heeft dit Boutique Hotel niets dan lovende reviews én een dakterras met super uitzicht op de monumenten in de oude stad.
Terug naar het westen voor Samarkand (3 dagen, waarvan we 1 ochtend even bijslapen)
De volgende avond reizen we met de nachttrein terug naar Samarkand. Die stad hebben we in eerste instantie overgeslagen aan het begin van de rondreis. Met de supersnelle Afrosiyob trein zijn we dan namelijk binnen 4 uurtjes van Tashkent in Bukhara en nu hebben we een langzame nachttrein helemaal terug naar Samarkand, zodat we ook ruim de tijd hebben om echt even te slapen. Onze kinderen lukt dat ook prima. Wij zelf liggen veel wakker, omdat we bijna 2 uur stilstaan ergens langs de route. Als de oude Sovjettreinen stoppen, slaat de airco uit. Het wordt dan echt warm in de coupé. Hadden we die lange stop niet gemaakt, dan waren ook wij vrij uitgerust aangekomen in Samarkand. We zijn om 18:00 uur in de trein gestapt in Urgench, een half uurtje van Khiva. Er zijn plannen om de nachttreinen ook vanuit Khiva zelf te laten vertrekken en er is zelfs al een begin gemaakt om de hogesnelheidstrein Afrosiyob door te trekken. Check dus zeker of er andere opties zijn als je je eigen Oezbekistan route gaatat samenstellen.
Shah-i-Zinda, dé highlights van Samarkand
We nemen via de Yandex app een taxi van Khiva naar het station in Urgench. Yandex taxi’s zijn super goedkoop in Oezbekistan en de Trolleybussen tussen Khiva en Urgench zijn gewoon wat meer gedoe. De Yandex app kun je pas in Oezbekistan (of Kirgizië) downloaden en installeren.
Blijf je slechts kort in Samarkand, dan loont het om een centrale slaapplek te kiezen. Zowel voor de geweldige locatie als de rust en gastvrijheid, maar zeker ook voor het heerlijke ontbijt zou je écht bij Nursultan moeten slapen. Binnen 2 minuten sta je op de wandelpromenade die alle bezienswaardigheden van Samarkand met elkaar verbind. De familie is super lief en het is er smetteloos schoon. Wil je een nóg betere locatie, met een verpletterend uitzicht op de Bibi Khanim moskee, dan is het Bibikhanum hotel een aanrader. Je kunt hier ook terecht voor de lunch, met als risico dat je weinig eet, omdat je foto’s blijft maken. Het restaurant kijkt spectaculair uit op de moskee.
Onze Oezbekistan route op de kaart: alles in 1 lijn 🙂
Fergana in het uiterste westen van onze Oezbekistan route (3 dagen)
Wij reizen vanuit Samarkand terug naar Tashkent, om van daaruit naar Bishkek over te steken. Je kunt ook in Samarkand in de trein naar Kokand of Margilan stappen. De nachttrein vertrekt tegen 10 uur ’s avonds in Samarkand en komt de volgende ochtend rond half 9 in Margilan aan. Reken er wel op dat deze treinen soms vertraging hebben, dus plan genoeg tijd in de Fergana Vallei. In 3 dagen kun je er veel zien en doen. Ik vertel in een apart blog uitgebreid over deze weinig bezochte uithoek van het land. Het is zo’n andere ervaring dan de andere plekken in onze Oezbekistan route en toch ook weer zo herkenbaar in bijvoorbeeld architectuur.
Wij slapen 2 nachten in Margilan en 1 in Kokand, zodat we de bezienswaardigheden verspreid door de Fergana vallei kunnen bezoeken. Er is in deze hoek van Oezbekistan een stuk minder aanbod in accommodatie dan in de rest van het land. Ook is het prijs-kwaliteitsniveau wat lager. Het loont dus om dat vooraf te boeken, zodat je niet ter plekke op zoek hoeft naar een geschikte slaapplek. In Marghilan hebben wij bij Farovon geslapen. Ik denk eerlijk gezegd dat het de beste overnachtingsplek in dit deel van de Fergana vallei is. Het heet officieel een hostel en ja, de badkamer en de wc zijn gedeeld. Daarmee houdt elke vergelijking met een hostel op. Het is eerder een klein familie pension. Het sanitair deel je met slechts 4 kamers en is brandschoon. In Kokand sliepen wij in het Rohat hotel, met nieuwe, schone kamers, maar een erg lawaaierige weg voor de deur. Zorg dat je één van de achterste kamers krijgt en je hebt waarschijnlijk de beste accommodatie van Kokand gevonden, in elk geval in deze prijsklasse.
De zijdeproductie van dichtbij zien in de Fergana Vallei
Terug in Tashkent (een halve dag)
Wij treinen vanuit Kokand in een uurtje of 4 terug naar Tashkent. De route gaat door een schitterend, onherbergzaam en weinig bezocht bergachtig gebied. Wie écht de tijd heeft en een unieke ervaring zoekt, zou deze route ook in 2 dagen met de auto kunnen afleggen. Dan kun je een nacht in één van de bergdorpjes verblijven en het lokale leven in een heel ander Oezbekistan van dichtbij meemaken. Wij hebben nog een volle middag in Tashkent te besteden. Perfect voor een museumbezoek en een circusvoorstelling, een mooie afsluiting van onze reis door Oezbekistan.
Welke route door Oezbekistan je ook kiest, het zal altijd een oost-west verhaal zijn. Wij vinden bovenstaande volgorde de meest logische, vanwege de opties die er zijn voor vervoer. Ik kan me voorstellen dat iemand anders weer andere keuzes maakt.