De Trans Mongolië Express, een legendarische treinreis met een naam die indruk maakt en menig reizigershart sneller doet slaan. Ook wij reisden met de Trans Mongolië Express mee en hier vertel ik je meer over die reis.
De route van de Trans Mongolië Express
In feite zijn er drie routes van Moskou Oostwaarts, die alle drie onder de noemer Trans Siberië Express vallen. Toch is er onderscheid:
- De échte Trans Siberië reis gaat van Moskou, via Irkutsk naar Vladiwostok.
- De Trans Mongolië Express vertrekt ook in Moskou, maar gaat via Irkutsk naar Mongolië en vervolgens naar eindpunt Peking.
- De Trans Mantsjoerije Express tenslotte gaat van Moskou naar Irkutsk en door het Chinese Mantsjoerije naar Peking.
Wij hebben de Trans Mongolië reis gemaakt, omdat we heel graag wat van Rusland wilden zien, maar absoluut ook Mongolië wilden bekijken. De reis hebben we geboekt bij Tiara Tours en dit is ons erg goed bevallen: goeie service en een prima reis!
Tijdens de reis hebben we een aantal stops ingebouwd. Zo waren we 4 dagen in Moskou, 2 dagen in Suzdal, ruim een week in Mongolië en eveneens een week in Peking. Een eerste stop, die velen inplannen voordat ze naar Moskou door reizen, is een aantal dagen Sint-Petersburg. Vanwege een beperkt aantal vakantiedagen hebben wij andere keuzes gemaakt, maar deze stad lijkt me schitterend. Als we ooit terug gaan voor een tweede keer Trans Mongolië Express zullen we zeker Sint-Petersburg toevoegen.
De Transmongolië Express is heel goed op te knippen in losse trajecten
Voorbereiding Trans Mongolië Express
Om ons voor te bereiden op deze legendarische treinreis hebben we al maanden van te voren op verschillende manieren informatie verzameld. We wilden niks aan het toeval overlaten en goed voorbereid voor de dag komen. Laat ik je dit vertellen: dit soort reizen valt niet op die manier voor te bereiden. Het is goed om bepaalde info vooraf te hebben, zodat je weet wat je ongeveer te wachten staat, maar de Trans Mongolië Express is een reis van 7 dagen, door 3 enorme landen. Onderweg kan van alles gebeuren, zeker als je in een tweedeklas coupé reist, en juist dat is de charme van deze reis.
Meer weten over de treinreis en alle dingen die erbij kwamen kijken? Natuurlijk ook over de drie te bezoeken landen: Rusland, Mongolië en China? Verderop geef ik een overzicht met nuttige websites en handige boeken voor wie met de Trans Mongolië Express mee gaat. Ook kan ik de film “The weeping camel” aanbevelen, om een indruk te krijgen van het land en de mensen.
Aanbevolen vaccinaties
Over de benodigde vaccinaties voor deze reis bestaat er nogal wat verschil van mening tussen de diverse adviescentra. Wij hebben geïnformeerd bij onze huisarts en bij de apotheek en daarnaast ook nog gekeken op de website van de lcr. Na enig wikken en wegen hebben wij besloten om de inentingen tegen hepatitis A en DTP te halen bij Meditel, zo’n 3 maanden voor vertrek. Onze ziektekostenverzekering dekte vaccinaties via Meditel namelijk voor 100%, wat erg fijn was.
Visa Trans Mongolië Express
Voor alle drie de landen die de Trans Mongolië Express aandoet is een visum nodig. Het Ministerie van Buitenlandse Zaken van Mongolië had in 2015 besloten om tot en met december 2015 reizigers, zowel toeristische reizen tot 30 dagen als korte zakelijke bezoeken tot 30 dagen, visumvrij toegang tot Mongolië te verlenen. Deze visumvrijstelling voor Mongolië is per 1 januari 2016 weer opgeheven en nu is wederom voor alle 3 de landen een visum nodig.
Een Russisch, Mongools en Chinees visum kan meestal door de reisorganisatie waar je de reis boekt geregeld worden. Mocht je alles zelf willen regelen kan dit ook, maar doe het ruim op tijd, want met name het Russische visum laat erg lang op zich wachten. Wij hebben onze visa door Tiaratours laten regelen.
De kosten voor de visa zijn op dit moment:
- Rusland: € 65,- geldig: 30 dagen, 1 inreis
- Mongolië: € 60,- geldig: 30 dagen, 1 inreis
- China: € 101,55 in Brussel, € 126,55 in Den Haag geldig: 3 maanden, 1 inreis
Dit zijn de kosten als je het zelf regelt, uiteraard rekent een reisorganisatie nog extra provisie.
Baboesjka’s in Rusland
Paklijst
Wij hebben een koffer op wieltjes en een trekkersrugzak mee gehad tijdens de reis en dit bleek een handige combi: de koffer was erg handig op de perrons en kon in de trein precies in de onderste bagageruimte onder de bank. De afmeting van je koffer mag niet groter zijn dan 70x40x30, anders past hij niet in de bagageplaatsen in de trein. Tijdens onze excursies naar Terelj en Kharkhorin in Mongolië hebben we de koffer in het hotel laten staan in Ulaanbaator en alleen de rugzak meegenomen. We zagen onszelf nog niet echt met zo’n koffer over de steppen lopen.
De volgende spullen namen we mee:
- (wegwerp-) kleding (oude kleding een jaar lang opgespaard om achter te laten onderweg als het vies was, zodat onze koffer mooi leeg in Peking aankwam waar we hem volledig gevuld met kleding, cd’s en souvenirs weer mee terug konden nemen na een paar dagen shoppen)
- toiletartikelen, waaronder blaadjes zeep
- plastic bordjes, bestek en plastic drinkbekers
- elk een handdoek
- opblaaskussentjes, lakenzakken en kussenslopen (ook oude)
- camera en toebehoren
- vermaak en muziek
- wereldstekker (niet gebruikt)
- mueslirepen, crackers, koekjes, pinda’s, cup a soup en thee
- toiletpapier en vochtige doekjes !! (want man wat worden je handen vies in zo’n trein)
- reisgidsen, Russisch, Mongools en Chinees taalboekje en het boekje Point-it met heeel veeel plaatjes
- dollars, euro’s en pinpas
- heuptasje
- wekkertje
- reis- en verzekeringsdocumenten
- verbandtrommel !! (met pleisters, verband, ORS zoutoplossing, norit, paracetamol, DEET, azaron en vitaminepillen)
- spullen om weg te geven: ballonnen, ansichtkaarten van Nederland, pennen en boekjes
Mongolië, een geweldige stop op de Trans Mongolië Express
Geld
Het is niet per sé nodig om een creditcard mee te nemen. Wij hadden zo’n 300 dollar en 100 euro mee en onze pinpas. Uiteindelijk hebben we de euro’s niet gebruikt en de dollars hebben we eigenlijk alleen in Mongolië nodig gehad (en daar is 50 dollar al heel veel geld). Zowel in Moskou als in Peking waren voldoende pinautomaten waar wij gewoon konden pinnen.
In de trein kun je tot de Mongoolse grens met Roebels betalen. Wij hadden bij die grens nog enkele roebels over, maar de Mongolen zouden geen Mongolen zijn als er niet onmiddellijk enkele dames en heren de trein in kwamen om voor een (onderhandelbare) gunstige koers geld om te wisselen. Bij de Chinese grens wordt geen geld meer gewisseld, dus zorg dat je alles van te voren uitgeeft. Wij hebben voor de hele treinreis voor 2 personen ongeveer € 100,- gebruikt voor eten. Af en toe aten we in de restauratiewagen, maar op de perrons was ook veel te koop en dat kostte echt haast niks. Maar we werden pas echt gelukkig in Beijing, waar shirtjes scoren voor tussen de €1,- en €5,- niet al te moeilijk is. 🙂
Veiligheid
Tijdens de hele reis hebben we ons niet één keer onveilig gevoeld, ook niet in de grote steden of op de perrons. In Moskou en Beijing waren er voldoende mensen in uniform op straat die de boel in de gaten hielden, maar alles verliep aldoor rustig. We zijn nadat het donker werd niet veel op straat geweest, dus we weten niet hoe het dan is, maar overdag was alles prima in orde. Er werd in verschillende boekjes gewaarschuwd voor zakkenrollers op het perron in Ulaanbaator, maar wij hebben rustig even de grootste drukte afgewacht en konden zonder problemen uitstappen en onze gids opzoeken.
Handel vanuit de Trans Siberië Express
De trein
In tegenstelling tot wat Floortje Dessing ooit beweerde in één van haar reisprogramma’s is het een bijzondere ervaring om tweede klas te reizen en je coupé te delen met de Mongolen. In onze coupé sliep officieel 1 Mongoolse dame (in de praktijk was haar plek het grootste deel van de reis volgestouwd met handel, en sliepen er de laatste nacht 2 in plaats van 1 dame), en wij hebben de handel dus van dichtbij meegemaakt. We hebben het gevoel echt iets gemist te hebben als we een eerste klas kaartje hadden gehad, waar Floortje zo fan van was.
In de vierpersoonscoupé’s zijn twee paar bedden boven elkaar. De bovenste bedden zijn ietsje korter dan de onderste en zijn warmer tijdens de nachten. Bovendien zijn deze bedden bevestigd met twee kettingen, aan het hoofd- en voeteneind. Sommige mensen vonden die bovenste bedden dus maar niks, maar ik heb er prima geslapen. De bagageruimte onder de onderste bedden en boven het gangpad (voor de bovenste bedden) zijn groot genoeg voor je bagage, als je tenminste niet te veel ruimte aan je Mongoolse medereizigster afstaat, zoals onze Noorse collega-Europeaan Espen bijna liet gebeuren.
Gedurende de hele reis van Vladimir naar Ulaanbaator hielden onze Mongoolse provodnika de trein keurig schoon. Hun Chinese collega’s op het traject Ulaanbaator-Peking waren iets minder van de schoonmaak, maar die reis duurde ook maar een dag. In de trein is een samovar, waar altijd warm water getapt kan worden. Ook zijn er per wagon 2 toiletten met gootsteentje, waar je je kunt wassen of tanden poetsen. Let wel op: van een kwartier voor een stop tot een kwartier na een stop gaan de toiletten op slot. Dit is bij de stations niet zo’n probleem, maar bij de grensposten kan het erg vervelend zijn. Je staat bij de Russisch-Mongoolse grens in totaal toch zo’n 6 uur stil (als het meezit) en bij de Mongools-Chinese grens iets korter dan dat.
Trans Mongolië Express zelf regelen
Regelmatig krijg ik de vraag of het mogelijk is om losse tickets te kopen voor de Trans Mongolië Express en hoe je dat handig zelf kan regelen. Voorheen kon dat alleen via de site van Transsputnik, die tickets van de Trans Mongolië Express aanbiedt, waar al verschillende stops in zijn ingebouwd en waar online een duidelijk prijsoverzicht van is geplaatst. Je koopt dan een totaalticket van Moskou naar Beijing, met de stops die jij graag wilt. Hoe meer stops je maakt, hoe duurder het ticket wordt. Dit komt omdat het daadwerkelijk allemaal losse tickets zijn, voor de verschillende trajecten op de totale route. Je kan dus ook nooit zomaar een trein later nemen als je de trein mist. Je hebt precies dát bedje geboekt in precies dié trein. Tegenwoordig is het ook mogelijk om via de Russische spoorwegen zelf die losse tickets te boeken. De site van de Russian Railways is ook in het Engels te bekijken en zo is het relatief eenvoudig om zelf je tickets te bestellen. En je vlucht naar Moskou en retour vanuit Beijing is ook eenvoudig zelf te boeken.
De Trans Mongolië Express is niet goedkoop, ook niet als je de treintickets en de benodigde visa zelf regelt, maar als je wilt besparen kan je het beste de route andersom volgen. Je begint dan in Beijing en reist terug naar Moskou. Een stuk minder mensen willen de route op die manier afleggen en dus zijn de prijzen een stukje lager.
Trans Mongolië Express
Handige boeken en nuttige websites
De volgende boeken en websites zijn door ons gebruikt voordat we op reis gingen:
- Capitool Reisgids van Moskou: zoals altijd duidelijk en met handige plaatjes en beschrijvingen.
- Bradt Travel Guide Mongolia: deze hebben we zelf niet gebruikt, maar deze werd ons geadviseerd door iemand die we in Ulaanbaator tegenkwamen. Aangezien het lastig is een goede reisgids van Mongolië te vinden wellicht een goeie tip.
- Te gast in Mongolië: leuke verhalen en achtergrondinformatie ook over de treinreis, maar vrij beperkt.
- Steppeland van Tjalling Halbertsma: Fantastisch boek geschreven door de adviseur van de Mongoolse minister-president die al heel wat van Mongolië gezien heeft.
- Lonely Planet Mongolian Phrasebook: mede door dit boek werd het makkelijker om met onze Mongoolse medepassagiere te communiceren.
- The Rough Guide to Beijing: enorm veel informatie en nuttige tips, voorzien van handige kaartjes.
- Lonely planet Mandarijn-Chinees: deze hebben we niet zo heel veel gebruikt, omdat in Peking alles vrij goed aangegeven is en wij hier alles met z’n tweeën ondernomen hebben.
- Sporen van Moskou naar Beijing van Fons Hannes: Het reisdagboek van een Belg met een Hollandse instelling: voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en klagen als het dan niet goed is.
- Point it Traveller’s language kit: Een boekje met heeel veeel plaatjes, erg handig om aan te wijzen wat je niet op een andere manier kunt duidelijk maken. Minder bruikbaar in China vanwege de culturele verschillen in betekenis van een plaatje.
- Het lcr voor advies over inentingen en andere gezondheidszaken bij het reizen.
- mongolië-reizen.startpagina.nl voor reisverhalen van andere Transsiberië/Trans-Mongolië-gangers en reisinformatie.
- transsiberie-express.startpagina.nl voor veel en diverse links naar andere pagina’s over deze reis.
- mongolie.startpagina.nl voor links met meer info en non-info over dit land.
Veel plezier met je eigen voorbereidingen en de reis zelf, reizen met de Trans Mongolië Express is een onvergetelijke ervaring.
Wil je meer lezen over onze ervaringen in Rusland, Mongolië en China en aan boord van de trein zelf? Klik dan door naar 1 van deze reisverslagen:
- Trans Mongolië Express Reisverslag Ons reisverslag over het leven aan boord van de trein, met meer handige info
- Moskou en Suzdal Reisverslag Wat we in Moskou en Suzdal beleefden lees je hier.
- Mongolië Reisverslag Reisverslag over onze week in Mongolië, o.a. Terelj National Park en Karakorum.
- Interview Trans Mongolië Express met kinderen Ik interviewde dit gezin, dat met de Transmongolië Express een onvergetelijke ervaring opdeed. Een allesbehalve standaard gezinsvakantie!
De Trans Mongolië Express: Zou jij het zien zitten, zo lang in de trein?
Op de hoogte blijven van alle updates? Volg mij dan op Facebook.
Ik sla deze even op, ik wil hier nog steeds heel graag een keer mee naar Beijing…en Mongolie…en Rusland 🙂
Is echt een aanrader! Ik wil nog wel een keer.. en dan hele andere stops inlassen weer. 🙂
hallo daar, ik had ook nog een vraagje…Wij gaan de reis in de zomer maken maar het schrikt ons wat af om 4 dagen en nachten op de trein te zitten tussen Moskou en Irkutsk. Nu hadden we gedacht om een extra overnachting in te lassen in Yekatarinburg. Is dit de moeite? Of valt de treinreis al bij al nog mee? Tenslotte is er dan wel een meerkost van 200 euro per persoon, wat toch ook niet niks is.
Zelf vonden we het helemaal geen probleem om zo lang in de trein te zitten, dat vonden we juist heel bijzonder. De meeste medereizigers (veel Mongolen in onze coupé en enkele toeristen) reisden ook heel dat eind met ons mee. Wij gingen zelfs nog verder: naar Ulaanbaatar. Maar een volgende keer zou ik zeker een extra stop in 1 van de grote Russische steden willen doen, lijkt me ook super om te zien!
Leuke starter. Dank..
Volgend jaar vrouw en mijzelf die kant op. Maar wij willen de fietsen meenemen én een paar stop overs maken. 3 weken de tijd om in Peking te komen en dan 3 mand rond peddelen in China.
Is het te doen 2 atb’s mee te nemen in de trein?
Excuus voor de late reactie. Je bericht was in de spam terecht gekomen. Wat een gaaf plan zeg, jullie reis! Wow. Ik zou denk ik even contact opnemen met een reisorganisatie om de vraag van de fietsen daar neer te leggen (en dan hoef je daar niet te boeken, maar weet je in elk geval hoe het zit).
Duidelijk verhaal, mooi hoor. Wij hebben binnenkort een afspraak bij Tiaratours, wij willen met onze 2 jongste kinderen (12 en 14) deze trip gaan maken.
Dit soort verhalen maken me steeds enthousiaster.
Wat een leuk vooruitzicht! Heb je ook het interview gelezen, dat ik had met dit gezin ( https://yvonnereistverder.nl/trans-mongolie-express-kinderen-interview/ ), over hun reis met 2 (jonge) kinderen met de TRans Mongolië express? Veel succes met de voorbereidingen en als ik nog ergens mee kan helpen of als je tips nodig hebt: laat het me maar weten. 🙂
Wat een mooie reisverhalen allemaal!
Ik ga met mijn vriend aankomende zomer ook de transmongolie trein pakken.
Nu hebben we een offerte laten maken bij de treinreiswinkel, maar ik vraag mij af of we ook de excursies zelf ter plekke kunnen regelen? Ook zijn er in de offerte de verplichte transfers meegenomen en de homestays. Wij willen zoveel mogelijk zelf regelen en zo min mogelijk georganiseerd om zo het echt reis gevoel te krijgen.
Weet jij hier iets over toevallig? Dank voor je antwoord.
Dank je wel voor je compliment! Wat super dat jullie komende zomer ook deze gave reis gaan maken. Uiteraard kan je alles zelf ter plekke regelen. Wellicht kan je daarover op internet al de juiste informatie vinden en anders ter plekke. Wij hadden het ook vooraf geregeld, maar dat zouden we nu (met onze reiservaring) niet snel meer doen. Mijn ervaring: er is altijd wel een bed om te slapen en altijd kent men wel een vriend die “toevallig” een tour doet. Het is maar waar je zelf een goed gevoel bij hebt.
Wow! Wat gaaf! Deze treinreis staat echt bovenaan mijn bucketlist. Lijkt me zó bijzonder! Hoelang hebben jullie in totaal gedaan over de Trans Mongolië Express. Hebben jullie tussendoor veel stops gemaakt? Ik hoor ook goede verhalen over Tiara Tours voor het boeken van deze reis. Heb ze laatst nog bezocht op de beurs voor bijzondere reizen in Amsterdam. Ik ben helemaal enthousiast! 🙂
We hebben er in totaal 3 en een halve week over gedaan en stops gemaakt in Soezdal (2 dagen) en Mongolië (een week). Het lijkt me ook super om bij het Baikalmeer eruit te gaan en in 1 van die grote Russische steden, gewoon sfeer proeven. 🙂 Wij waren over Tiara Tours heel tevreden.
Wauw! Wat gaaf 🙂 Het Baikalmeer lijkt me inderdaad ook prachtig en ik ben ook zó benieuwd naar de Russische steden als Moskou, Sint Petersburg en Irkoetsk.
Het is echt een bijzonder land. Zelf vond ik de mensen in Moskou de minst vriendelijke die we ontmoet hebben. Ze zijn nogal knorrig en kortaf. In Sint Petersburg schijnt dit minder zo te zijn en op het platteland vonden wij de mensen echt zó anders!
Leuk verslag en wow, wat een mooie foto’s maak je. Ik ga ook nog even bij je fototips kijken straks! Dit staat bij ons ook nog op de bucketlist. Zoals je zegt; tussen de lokale bevolking in de trein zitten is wel zo leuk en dus kiezen wij meestal ook voor de normale klasse. Al hebben we ooit in China een coupé gedeeld met een alleraardigste chinese oma die ontzettende zweetvoeten had. Dan duurt 22 uur al heel erg lang. Bovenste bedden in een coupe zijn handig als je rustig wilt slapen en je je geen zorgen wilt maken over je belangrijke spullen…
O jaaaa, die zweetvoeten in de coupé’s in de trein in China… als ik nog niet genoeg redenen had om niet meer terug te willen naar China, dan gaf dit wel de doorslag. 🙂 Dank je voor je compliment Tessa!
Erg toffe reis! Wij zijn aan het bedenken of we deze willen maken vooraf het reizen in Azië en dergelijke. Lijkt ons echt een toffe ervaring! We zouden qua planning wel een beetje in de knoop zitten met Visa regelen, als we van de andere kant v/d wereld komen. Weet jij of een Chinees visum regelen te doen is in Mongolië?
Ik ken verschillende mensen die deze reis andersom gemaakt hebben, bedoel je dat? Maar als je van de andere kant komt, dan hoef je toch geen China visum te regelen in Mongolië? Volgens mij kun je trouwens een Chinees visum wel regelen in UB, waarom niet?
Wow, dit is zo’n reis wat al jaren op onze lijst staat en waar we in het verleden ook weleens serieus naar hebben gekeken maar gezien de beperkte duur (we kunnen eigenlijk hooguit 2 weken weg) weer in de diepvries hebben gezet maar toch, ik hoop dat we deze reis ooit wel kunnen maken. Lijkt me een prachtige reis, zo compleet anders dan waar we normaal komen en toch een cultuur wat ons enorm aantrekt en nieuwsgierig maakt.
Ik denk dat 2 weken echt net te weinig is voor zo’n reis, voor minder dan 3 zou ik het zelf niet doen. Dan heb je toch een gehaast gevoel lijkt me. Wie weet kun je een keer dagen sparen?
Wat heb je een mooie blog! Echt gaaf dat je al zoveel mooie reizen maakte, deze wil ik ook graag eens doen 🙂
Dank je wel… deze reis is echt bijzonder, als het kan: doen!
Wat een bijzondere ervaring moet dit geweest zijn! Zoals je hebt gelezen, heb ik een treinreis door Oost-Europa gemaakt. Ik zou graag meer treinreizen willen maken waaronder ook buiten Europa. Met een tweede klas kaartje maak je inderdaad net even wat meer mee. Heel leuk om over deze reis te lezen!
Van Oost-Europa wil ik ook heel graag meer zien en met de trein heb je denk ik weer een heel andere ervaring, leuk om met de mensen uit een land mee te reizen.