Zoals de meeste mensen fotografeer ik graag tijdens het gouden uur, zo vlak voor zonsondergang. Net na zonsopkomst is ook een prima tijd om mooie kleuren vast te leggen en bij het krieken van de dag is alles ook nog eens zo heerlijk rustig en kalm. Ik ben alleen totaal geen ochtendmens en van de wekker word ik echt niet blij. Speciaal opstaan voor ochtendfotografie is mij dan ook nog nooit gelukt. 😉 Aangezien tegenwoordig het gouden uur vrijwel altijd samenvalt met het avondeten- en bedritueel van onze meiden lukt het me ook op dat tijdstip vaak niet meer om op pad te zijn. Zo heb ik noodgedwongen ontdekt dat voor sommige foto’s ander licht juist heel goed kan werken!
Het beste licht is niet altijd het gouden uur
Bijvoorbeeld het harde middaglicht. Je weet wel, dat licht waaraan de meeste fotografen een hekel hebben, omdat het slecht is en geen goede foto’s oplevert? Dat heb ik ontdekt als dé manier om de foto juist meer kracht bij te zetten. Bijvoorbeeld bij onderstaande foto, die juist door het felle zonlicht de harde omstandigheden en het barre, onherbergzame landschap nog beter weergeeft. Overigens krijgt deze foto ook nog extra diepte doordat de zon in de verte net achter een piepklein wolkje verdwijnt. Hoe dan ook: op deze manier vertelt de foto, met dat harde middaglicht, ineens een verhaal en voegt de felle middagzon extra sfeer toe. Net als bij de headerfoto, bovenaan, die ik maakte in de warme, stoffige woestijn in Rajasthan.
het beste licht voor jouw foto is soms fel middaglicht
Ook de volgende foto heb ik midden op de dag genomen. Het harde licht is perfect om je de moeilijke leefomstandigheden van de visser en de andere vissers in Sri Lanka voor te stellen. De zon is daar gewoon een onderdeel van en de foto zou in het gouden namiddaglicht een heel andere sfeer krijgen. Voor deze foto is dit dus het beste licht, net zoals een foto met een ander verhaal, in een andere omgeving, beter tot z’n recht komt met een andere soort licht.
Ook voor deze foto pakte het felle middaglicht goed uit
Sta open voor alle soorten licht
Behalve het gouden licht aan het eind van de middag en dit harde licht van midden op de dag heb je als fotograaf ook nog de beschikking over en scala aan andere soorten licht. Wat dacht je van het donkere, grijze licht op zwaarbewolkte dagen, het mysterieuze licht in de mist of tijdens de schemer en zelfs het weinige licht in de avond of nacht. En het is maar wat je met je foto wilt vertellen welk soort licht het beste past bij jouw foto.
Zo laat het harde middaglicht heel duidelijk de rimpels en oneffenheden in de huid zien als je mensen portretteert en soms is dat precies wat je wilt. Het is ook echt niet zo dat dit licht meteen betekent dat je foto lelijk wordt, net zoals dat niet altijd zo is als je met tegenlicht fotografeert. Ook al is zo’n beetje les 1 in elke fotografiecursus dat het goed is om met het licht mee te fotograferen. Let er alleen op wát je wilt vastleggen en realiseer je dat je midden op de dag geen romantische sfeer gaat creëren, mocht dat je bedoeling zijn.
Fel zonlicht laat goed de details in de huid zien
En in sommige landen is het felle middaglicht in de winter een stuk minder fel, waardoor je toch die romantische sfeer krijgt, ook al neem je de foto midden op de dag. Voor onderstaande foto had ik het licht liever nóg feller en de zandweg nóg droger gehad, maar je hebt niet altijd keus. En dan pakt een foto anders uit dan wat jij in je hoofd had.
Je hebt niet altijd de keus voor een bepaald soort licht
Soms is bewolking juist perfect
Voor onze reis naar Georgië had ik al maanden vooraf het plan opgevat om naar Chiatura te gaan. Het beeld dat ik van deze stad had was er één van lelijke, deprimerende Sovjetflats, oude, vervallen fabrieken en natuurlijk de beroemde kabelbanen, roestig en niet voor niks Stalins doodskisten genoemd. Ik houd van zonnige, kleurrijke foto’s en doe altijd een kort gebedje dat de zon schijnt op een dag dat we een nieuwe plek gaan ontdekken, maar toen het op de ochtend dat we naar Chiatura reden donkerbewolkt was voelde dat op de één of andere manier alsof het zo hoorde. De sfeer die het donkere licht gaf paste perfect bij de stad en geven de foto’s die ik maakte net even die deprimerende vibe die ze nodig lijken te hebben. Zoals hier op het topstation van één van de twee nog werkende kabelbanen. Had de zon geschenen, onder een strakblauwe lucht, dan had ik de troosteloze sfeer en het harde leven van deze twee werknemers niet zo goed weten te vangen.
En soms geeft bewolking gewoon het beste licht voor jouw foto
Weest flexibel en verander je onderwerp
In Chiatura hadden we geluk. De bewolking zorgde voor het beste licht voor de foto’s die ik in gedachten had. Maar wat als het op het moment dat jij wilt fotograferen nou net niet het beste licht voor jouw foto is? Als het bijvoorbeeld net regent op de dag dat jij wilt laten zien hoe perfect de kleuren van een natuurgebied zijn, of hoe mooi en bijzonder een stadje is. Of als het maar blijft regenen tijdens alle dagen dat je mogelijk jouw bijzondere, sfeervolle foto’s zou kunnen maken? Dan zijn er eigenlijk maar 2 opties. Balen dat je nou niet de foto kan maken die je graag had willen maken, of ervoor kiezen om een ander soort foto’s te maken. Detailfoto’s van regendruppels op een blaadje bijvoorbeeld, of de gekleurde paraplu’s van mensen die door de straten van het stadje lopen. Het vergt een andere blik, maar met een beetje creativiteit kan je in veel dingen iets moois zien. Die dingen kan je vastleggen in plaats van de foto’s die je eigenlijk in je hoofd had. Je komt dan thuis met compleet andere plaatjes dan je vooraf in gedachten had, maar dat is juist wat fotograferen zo leuk maakt toch?! Je laat de wereld zien door jouw ogen en dit is wat jouw ogen zagen op het moment dat je er was!

Het schitterende uitzicht legde ik hier niet vast, wel de mysterieuze sfeer
Het beste licht voor JOUW foto’s
Toen ik in het begin van de winter voor een opdracht naar Beekbergen ging, om daar de stoomtrein vte fotograferen had ik in eerste instantie flink de balen van het winterse weer met regen, sneeuw en zelfs hagel. Hoe maak ik met dit weer nou mooie foto’s dacht ik. Tot we er waren en ik de plek plotseling op een andere manier zag. Het winterse weer bood mogelijkheden en hoe harder het begon te sneeuwen, hoe mooier mijn foto’s werden. De sfeer van deze foto’s is er één die ik op geen enkele andere dag had kunnen vastleggen. En dat terwijl het enige dat veranderde mijn eigen blik was. Het weer en het licht bleven, maar ik ging anders kijken. Daardoor had ik uiteindelijk toch het beste licht voor MIJN foto’s.


Fotograferen betekent jezelf aanpassen aan de omstandigheden en soms pakken die goed uit
Als jij op deze manier leert kijken en flexibel kan zijn, heb je ook altijd het beste licht voor JOUW foto’s. En bedenk altijd dat echt slecht licht niet bestaat, als je het licht maar gebruikt om het juiste verhaal te vertellen.







