Tash Rabat is een eeuwenoude caravanserai in het zuidelijke deel van het imposante Tien Shan gebergte in Kirgizië, tegen de Chinese grens. De eerste keer dat we Tash Rabat bezoeken is dat als dagtrip vanuit Naryn, met een chauffeur die ook met ons stopt bij de restanten van het oude verdedigingswerk in Koshoy Korgon. Wij vinden Tash Rabat zo bijzonder, dat we er terug gaan tijdens onze roadtrip met een UAZ Bukhanka. Onze kinderen zijn ook benieuwd naar het historische bouwwerk, maar kijken nog veel meer uit naar het paardrijden in de omgeving van Tash Rabat. Ook een dikke aanrader als je Kirgizië met kinderen bezoekt is lekker blijven overnachten in een joert bij Tash Rabat!
Hoe reis je naar het afgelegen Tash Rabat?
Wie naar Tash Rabat wil, moet zelf vervoer regelen. In Naryn kun je makkelijk een taxi vinden die een dag met je mee wil naar Tash Rabat. Wij reizen een deel van onze tijd in Kirgizië rond met een stoere, Russische UAZ Bukhanka, waar we ook in kunnen overnachten. Na onze nachten bij het fenomenale Kel Suu meer kunnen we ervoor kiezen om offroad richting Torugart pas te rijden en dan een riskante rivieroversteek te maken halverwege. Zelfs mensen met ervaring in het rijden in een 4×4 vertellen ons dat ze die oversteek best link vinden. Wij als 4×4 newbies besluiten terug te rijden naar Naryn en na een nachtje daar, de volgende dag naar Tash Rabat te rijden.
Van Naryn naar Tash Rabat via Koshoy Korgon
De weg vanuit Naryn is voor Kirgische begrippen in prima staat. De eerste kilometers stijgt de weg flink, daarna gaat het veel geleidelijker. De lange rechte weg vanuit At Bashy blijft echter omhoog gaan. Wij vergapen ons beide keren aan de besneeuwde toppen van het Tien Shan gebergte links van ons. De restanten van het Middeleeuwse verdedigingswerk Koshoy Korgon en de begraafplaats er niet ver vandaan maken dat we ons voelen alsof we zo een film in rijden, in dit desolate landschap. Alleen al de reis er naartoe is een hoogtepunt van onze rondreis door Kirgzië. We delen de weg met Chinese vrachtwagens, op weg naar de Torugart pas. De laatste vijftien kilometer nemen we een veel kleiner weggetje, links. Hier geen asfalt meer, maar wel prachtige, kale rotsen in een groen graslandschap. Een zelfgeschilderd bordje langs de weg vertelt ons dat er kumus te koop is. Deze gefermenteerde paardenmelk is dé nationale drank van Kirgizië. Wij slaan even over en genieten van het landschap rondom het eenvoudige boerderijtje met de joert en de Russische truck ernaast.
Aankomst in Tash Rabat en een joert kamp kiezen
We rijden tussen de rotsen door, langs een snelstromend, helder riviertje tot daar waar het landschap weer weidser wordt. Daar zien we de eerste joertkampen van Tash Rabat. Na alle 263 fotostops vragen we direct of er nog paarden beschikbaar zijn om een ritje te maken, maar alle paarden zijn de bergen al in. Gelukkig leidt de weg ons langs verschillende andere kampen en krijgen we ook de caravanserai in het oog. Het ene kamp is wat luxer qua sanitair dan het andere. Kijk vooral een beetje rond naar een plek die fijn voelt, als je accommodatie zoekt. Eigenlijk is er altijd wel plek, zelfs in het hoogseizoen. Mooi is het overal. Vooruit boeken is een stuk duurder, dus ik zou zeker op de bonnefooi deze kant op reizen. Wij hebben ons eigen slaapplekje bij ons, maar schuiven wel gezellig aan bij een kamp niet ver van de caravanserai voor de lunch.
Kies bij aankomst een joertkamp dat goed voelt, reserveren niet nodig
De joertkampen dichtbij de caravanserai zijn (logisch) drukker dan die wat verder naar achteren. Ak-Say Yurt Camp is één van die kampen recht tegenover Tash Rabat en met de lieve familie, met hart voor hun paarden én gasten, hebben wij erg goede ervaringen.
Als eerste doen in Tash Rabat: geschikte paarden vinden voor een tocht
Als er onverwachts een groep paarden eerder terug komtuit de bergen, horen we dat twee uurtjes na onze aankomst toch twee paarden beschikbaar voor onze meiden. Gelukkig hebben we direct geïnformeerd en kunnen ze zo nog diezelfde middag een tochtje maken. Mensen die na ons aankomen krijgen “nee” te horen en kunnen pas de volgende dag weer paardrijden. Informeer dus direct bij aankomst of je kunt paardrijden als je niet veel tijd hebt of diezelfde dag nog op pad wilt. Voor langere tochten naar bijvoorbeeld de Panda Pass is het sowieso verstandig in de vroege ochtend te vertrekken, maar korte ritten in de omgeving kunnen vaak nog diezelfde dag geregeld worden.
Eerst geschikte paarden zoeken en dan pas de caravanserai bezoeken
Perfect tijdverdrijf: de caravanserai verkennen en socializen
Terwijl we wachten tot de paarden gegeten hebben en uitgerust zijn, lopen wij een rondje om de caravanserai. Van ons eerste bezoek weten we dat er binnen niet veel te zien is en voor de klim naar het uitzichtpunt op de berg zijn we te lui. Heb jij wel puf, dan is het een leuke, korte klim, de heuvel op. Van daaruit zie je de caravanserai van boven en de groene vallei er rondom. Onze kinderen hebben helemaal geen zin in die steile klim en spelen liever met de kinderen bij het joertkamp. Wij kletsen met de familie, die hier elke zomer vanuit Kara-Suu naartoe trekt. Zittend in het gras zien we hoe de paarden verzorgd worden en hoe er in de keuken lunch wordt bereid. Misschien is dat wel het allerfijnste hier, het lokale herdersleven ervaren en gezellig kletsen in een schitterend landschap. Dàt is wat Tash Rabat echt een highlight in Kirgizië maakt. Die caravanserai is historisch gezien natuurlijk geweldig, maar eigenlijk is het slechts een hoop stenen. 😉
Paardrijden, bijvoorbeeld naar de Panda Pass en Chatyr Kul
Doordat wij heel graag Kel Suu én Tash Rabat in onze route willen, hebben we niet genoeg tijd om een hele lange tocht op paarden te maken bij Tash Rabat. Bovendien zijn de Panda Pass en Chatyr Kul echt wel lange, pittige tochten oor onze meiden. We kiezen er daarom voor om een korte tocht te maken in de vallei zelf en een zijtak daarvan, langs de rivier. Het groene landschap met de kale rotsen is een heerlijke omgeving voor een relaxt paardrijtochtje. Rijd je wel naar de Panda Pass, dan zien je onderweg wellicht yaks en wordt je getrakteerd op een fantastisch uitzicht op het Chatyr Kul meer. Voor een tocht helemaal naar het meer moet je 2 dagen uittrekken. Je hebt dan ook dezelfde Border Permit nodig als voor Kel Suu, omdat je zo dicht bij de Chinese grens bent. Die regel je het best een maand voor vertrek, online via het CBT.
Tash Rabat
Extra tips Tash Rabat
Bereid je voor vertrek goed voor. Zorg voor een volle tank. In de omgeving van Koshoy Korgon vind je de laatste benzinepomp. Bereik is er niet in en rond Tash Rabat. Download vooraf alle kaarten die je mogelijk nodig hebt. Wij zijn fan van de Tsjechische offline Mapy.cz kaarten.
Er zijn geen pinautomaten in Tash Rabat en wijde omgeving. Ook met kaart betalen zal hier niet lukken. Je bent hier echt in een afgelegen stukje Kirgizië. Neem dus genoeg contant geld mee, voor je overnachting en eten. Overnacht je in een joert, dan is het ontbijt standaard inbegrepen. Voor lunch en diner betaal je extra. Winkels zijn er niet, dus wil je zelf koken, dan moet je voor je afreist naar Tash Rabat boodschappen halen in Naryn.
Tash Rabat ligt op ruim 3 kilometer hoogte, midden in de bergen. ’s Nachts is het hier koud, zelfs midden in de zomer. Reis en slaap je in eigen vervoer, net als wij? Dan is het slim om genoeg dekens en warme kleding mee te nemen. Ook overdag kan het plotseling koud en nat worden. We hebben ’t weer in de bergen van Kirgizië in minuten tijd zien omslaan, van zonnig naar regen, onweer of zelfs sneeuw. Kleed je daarop en zorg zeker ook voor een goede regenjas.







