Zonder twijfel ons gaafste avontuur van afgelopen zomer is onze roadtrip in een UAZ Bukhanka in Kirgizië. In een vintage busje van Russische makelij gingen we off road en kamperen in de meest waanzinnige natuur van Kyrgyzstan. Ik deel mijn tips over de manier waarop wij zelf hebben rond gereden in Katinka, onze eigenwijze UAZ. Je ziet onze route en krijgt een beeld van de plekken waar je kunt kamperen. Ik deel de voors en tegens van een groepsreis met UAZ óf op eigen gelegenheid een roadtrip maken. Maar vooral neem ik je mee in onze avonturen met de UAZ in Kirgizië, naar magisch Kel Suu Lake en andere gave plekken.
Waarom je even op onze avonturen met de UAZ Bukhanka moest wachten
Vóór we onze UAZ Bukhanka ophaalden, hebben we in krap 2 weken de highlights van Oezbekistan bezocht. Nadat we onze Uaz hebben ingeleverd zijn we met het ov en een taxi nog door een groot deel van Kirgizië gereisd en overland doorgestoken, terug naar een minder bereisd deel van Oezbekistan. En heel eerlijk: daar moesten we allemaal even van bijkomen. Het was nogal intens. Lange reisdagen, weinig comfort, soms hoge temperaturen en bij thuiskomst direct weer aan de bak. Qua planning niet helemaal handig. Langzaam beginnen onze reisherinneringen boven te komen en lachen we om de tegenvallers die je onvermijdelijk voor je kiezen krijgt, als je in zo’n typische UAZ Bukhanka rondreist, door een land met een wegkwaliteit als Kirgizië. Hoe gaaf het was, lees je in dit blog. Kleine spoiler: we hebben geen enkele lekke band gehad en onze Katinka heeft ons nooit écht laten staan!
Ondanks de wegkwaliteit in Kirgizië en enige kuren heeft onze UAZ Bukhanka ons nooit laten staan
Georganiseerde groepsreis, of een roadtrip door Kirgizië op eigen gelegenheid?
Sinds een paar jaar wordt de groepsreis van de Verdwaalde Jongens in Kirgizië steeds populairder. Van hun beelden op Insta ben ik zelf nóg enthousiaster geworden, in de voorbereidingen van onze eigen reis.
Meegaan op zo’n groepsreis zou echter niet in ons opkomen. Wij kiezen liever ons eigen pad. We bedenken zelf welke plekken we de moeite vinden om in onze route op te nemen en hoe lang we onze reisdagen maken. Na onze eerste dag en nacht in onze UAZ Bukhanka hebben we besloten om ons complete vooraf opgestelde plan te wijzigen en het helemaal anders te doen. Dat kan bij zo’n groepsreis niet. Samen in een colonne rijden, zoals ik soms op hun foto’s zie, past ook helemaal niet bij ons. Wij zijn graag onafhankelijk, met ons vieren op pad.
Wij reizen graag onafhankelijk in onze UAZ rond
Wil je jezelf nergens druk om hoeven maken, anders dan het sturen van je eigen UAZ? Wil je de mooiste plekken van Kirgizië zien, zonder vooraf uren onderzoek te doen waar je die vindt en wat dan een logische route is? Dan is zo’n georganiseerde reis misschien wel wat voor jou. Kom je onderweg in de problemen, dan is er altijd iemand mee met verstand van zaken en kennis van het land.
Voor ons persoonlijk zou dit afbreuk hebben gedaan aan de ervaring. We hebben enorm genoten van het zelf keuzes maken, bedenken of een pad wel of niet veilig zou zijn om in te rijden. We hebben grappige contacten gehad onderweg, als we weer eens met een brandstof spuitende benzinetank op een steile helling stonden. We hebben zelfs een groep vrouwen en kinderen meegenomen voor 20 kilometer, omdat hun taxi met een lekke band stond. Bovenal hebben we onze eigen reis gereden, elke afslag, kuil en hobbel zelf gekozen, uitdagingen zelf opgelost, wat toch met een vervoermiddel als dit “part of the experience” is. Vóór deze roadtrip door Kirgizië hadden wij nooit in een 4×4 gereden en we houden eigenlijk niet eens van kamperen, haha. Dat doen we nog steeds niet, maar geloof me: kamperen in je eigen UAZ Bukhanka, midden in de ongerepte natuur van Kirgizië, is echt gaaf!
Met je eigen UAZ Bukhanka door Kirgizië om te kamperen: echt gaaf!
Onze ervaringen met de UAZ Bukhanka rental in Bishkek
Eigenlijk hebben we nooit het gevoel gehad er echt alleen voor te staan, als Katinka kuren had. Zelfs in Kirgizië is tegenwoordig op héél veel plaatsen wifi-bereik. Toen de eerste keer de brandstof uit de tank borrelde en later met kracht eruit spoot, hebben we onze hulplijn ingeschakeld. Bij mijn zoektocht naar een verhuurder van UAZ Bukhanka’s in Kirgizië stuit ik al snel op het bedrijf van Alex en Vlad. Zij zijn de grootste in aanbod en een prima plek om te huren. In een speciale groepsapp met onszelf en de beide heren, konden we al onze vragen onderweg stellen. We hebben er een aantal keer gebruik van gemaakt en kregen steeds binnen 10 minuten een helpend antwoord.
In de weken dat ik me aan het oriënteren ben op het huren van een UAZ, heeft Alex me veel tips gegeven, over de route en haalbare afstanden per dag. Uiteraard heb ik veel van die adviezen in de wind geslagen en mijn eigen plan getrokken. 😉 Toch hebben we zeker een aantal suggesties meegenomen in de planning. Sommige dingen zijn ook gewoon niet te plannen. Zo rijden we op de zuidoever van Issyk-Kul ineens langs een SUP-verhuur. Spontaan huren we een board, mikken ‘m achterin Katinka en rijden naar een mooier strand, een paar kilometer verder. Het mooie van zo’n bus is dat je bijna in elke spontane ingeving mee kunt gaan. 🙂
Met de UAZ langs het Issyk-Kul meer: SUP-board achterin en verder
Je krijgt de bus schoon en goed uitgerust mee. Die van ons is zelfs net nieuw en had nog geen 1000 kilometer op de teller! Wist jij dat de UAZ Bukhanka nog altijd nieuw gemaakt wordt?! Wij vinden het fijn om te weten dat we volledig verzekerd zijn. Daar is de huurprijs ook wel naar. Een UAZ huren is met ruim 100 euro per dag niet goedkoop. We hebben het niet nodig gehad, maar die verzekering en de papieren lijken prima in orde. Let wel op: niet alle schade is gedekt en je laat een borg van 350 Euro achter bij de huur. Wat we een beetje jammer vinden, is dat je het volledige huurbedrag (min de aanbetaling van 15%) contant bij ophalen moet voldoen. Dat betekent in ons geval dat we met een flink bedrag 2 weken rond reizen, voor we onze UAZ gaan ophalen. Het enige alternatief is om alles op de eerste dag in Bishkek uit de pinautomaat te halen, ook een risicootje of dat hele bedrag er wel uit komt. De hoge pinkosten zijn ook niet heel uitnodigend, dus wij hadden toch thuis alvast het geld gehaald.
Plan genoeg tijd in voor het ophalen van je UAZ Bukhanka. Vlad neemt ruim de tijd om je de basis van de bus te leren, een kort proefritje te doen en alle formaliteiten af te handelen. Wij zijn bijna 2 uur verder voor we vertrekken!
Voor je Kirgizië in de UAZ mag gaan ontdekken, krijg je een uitvoerige briefing
Eerste ervaringen en tips voor een roadtrip met de UAZ
Onze UAZ Bukhanka is uitgerust met een kampeertafel, 4 stoeltjes, een gasstel en kookspulletjes. We doen gauw een bezoekje aan de Globus, één van de grootste supermarkten van Bishkek, voor we de stad uitrijden. Een stad die in 15 jaar zó getransformeerd is. De vorige keer waren pinautomaten en accommodaties hier nog schaars. De aanwezigheid van een supermarkt was ondenkbaar. Nu is hier alles te krijgen! We nemen er dus ook wat gasflesjes mee, geen idee hoeveel we er uiteindelijk gaan gebruiken.
Vooraf hebben we niet echt een idee hoe zo’n UAZ er dan precies van binnen uitziet. We hebben veel info via de mail gekregen en zelfs foto’s, maar toch is het lastig te bedenken hoe groot dat dan precies is. We verwachten vooraf niet dat we met ons vieren in de UAZ kunnen slapen. Alex geeft ook aan dat 3 volwassenen er comfortabel in kunnen liggen, of 2 volwassenen en 2 kleine kinderen. Aangezien die van ons al zo groot zijn én omdat wij vierpersoonstenten altijd slechts net groot genoeg vinden voor 2, gaan we er vanuit dat we voor het overnachten beter wat anders kunnen regelen. Hoe verrast zijn we, als we zien hoe ruim Katinka is, als de laadruimte omgebouwd is tot slaapcabine.
Zo’n UAZ is van binnen verrassend ruim
Behalve die voor de chauffeur en de bijrijder zijn er nog 2 stoelen in de UAZ. Daar voor en daar achter zijn houten bankjes met comfortabele kussens. Door een handig systeem kun je met 2 planken uit die bankjes een ruim tweepersoons bed bouwen vóór de passagiersstoelen. Samen met het achterste bankje heb je dan een soort van vierpersoonsbed met 2 stoelleuningen er tussen. Het is een beetje puzzelen, maar als we bij onze eerste accommodatie aankomen, ontdekken we dat we hier eigenlijk prima in zouden kunnen slapen. Zeker als we alle sfeervolle gordijntjes dicht trekken, de uit Nederland meegebrachte vuilniszakken over de voorruit draperen en de in Bishkek gekochte dekens gebruiken.
Gauw annuleren we alle geboekte accommodaties. We hebben onze slaapplek gewoon bij ons en dat verandert alles. We voelen een ongelooflijke vrijheid. Gooien onze route zelfs deels om. We pakken een ongeasfalteerde bergweg erbij, waarvan we geen idee hebben hoe de kwaliteit is, maar waarvan we gokken dat de uitzichten geweldig zullen zijn. Gauw kopen we in het eerste het beste dorpje nog 2 extra dekens, want zo kunnen we ook hoger in de bergen in onze Katinka slapen, zonder het koud te hebben. Ons avontuur voelt ineens als een écht avontuur. The sky is nu letterlijk the limit, want met onze 4×4 kunnen we overal rijden. Nou ja, bijna overal dan. En die dekens… die doneren we op de laatste dag aan iemand die ze goed gebruiken kan.
Na de eerste nacht in een joert gooien we de plannen om en kamperen we in onze UAZ Bukhanka
Die bankjes met matras zijn ook super handig om lange reisdagen voor de kinderen relaxter te maken. Uren hebben ze samen achterin gelegen, zwaaiend naar achteropkomend verkeer, spelletjes spelend op de telefoon, ondertussen op hun manier genietend van de landschappen waar we doorheen reden.
Kamperen op de tofste plekken afwisselen met slapen in een joert of homestay
We nemen een proefabonnement op de iOverlander app en vinden een kampeerplek aan het water, vlak buiten Kochkor, ter vervanging van de homestay in het centrum. Zodra we aankomen zijn we verkocht: we moeten er een hobbelig karrespoor voor over en een paadje door waarvan we geen idee hebben of dat wel breed genoeg is voor onze UAZ. Flinke takken blijven achter onze spiegels haken, kleinere takken krassen over de lak. Gelukkig is ons op het hart gedrukt dat de UAZ niet bedoeld is voor “Fancy riding” en dat een krasje meer of minder er niet toe doet. Luid “no fancy riding” roepend komen we dus de bosjes uit, bij een snelstromende rivier, op de perfecte open plek en met een geweldige zonsondergang. In de verte zien we bliksemflitsen, boven de bergen. Bij ons is het helder en een uurtje later zien we de melkweg.
Die eerste geweldige kampeerplek met de UAZ
Met vier personen is het een beetje Tetris spelen, zowel met het eten, de bagage als onszelf, maar hey.. tegen middernacht trekken we de deur dicht onder een heldere, volle maan. We voelen ons als een kruising tussen ervaren kampeer-pro’s en opgevouwen sardientjes, wat zo belachelijk is dat we echt niet meer bijkomen. Als we de volgende ochtend de deur open doen en ons uitzicht zien, voelen we ons vooral heel blij: wat een mooi plekje hebben we gevonden en wat is dit eigenlijk makkelijk.
Vol vertrouwen verlaten we een uurtje later de geasfalteerde weg ten zuiden van Kochkor. We trekken nu echt de bergen in en de uitzichten worden weidser en indrukwekkender. De besneeuwde toppen komen dichterbij. We sturen onze UAZ over twijfelachtige, houten bruggen en langs enorme groepen grazende koeien, paarden en later zelfs yaks. Het ene moment hebben we het gevoel alleen op de wereld te zijn en even later zien we weer een verzameling joerts, waar de merries net worden gemolken. Eén ding hebben we goed onthouden van onze vorige Kirgizië rondreis: het woord Kumuz nemen we niet in de mond. We weten nog maar al te goed, hoe die gefermenteerde paardenmelk smaakt en hoe dol de Kirgiezen hierop zijn. 😉
Gave, avontuurlijke route door de bergen tussen Kochkor en Naryn
In de dagen die volgen rijden we globaal de vooraf bedachte route. De meiden slapen elke nacht in Katinka. Zelf wisselen we nachten onder de sterrenhemel, met bergen en rivieren als decor, af met homestays. We slapen in joerts op de meest waanzinnige plekken. In 10 dagen zien we het landschap ontelbare keren compleet veranderen. We passeren watervallen en gletsjers, zien groene, glooiende grasheuvels en kale, ruige rotswanden, grote en kleine meren, canyons in alle kleuren van de regenboog. We ontmoeten herders met hun vee en genieten volop van alles wat Kirgizië ons biedt.
Extra tips roadtrip UAZ Bukhanka in Kirgizië
In een apart blog deel ik de route die we tijdens onze roadtrip met de UAZ Bukhanka gevolgd hebben uitgebreid. Ik geef je hier onder op de kaart alvast een globale indruk. Wij hebben vrij lange reisdagen gemaakt. Alles duurt lang in Kirgizië. Voor we de UAZ hadden opgehaald, boodschappen hadden gedaan en de tank vol zat, was het al na de middag! Onderweg kun je rekenen op veel belangstelling van de lokale bevolking én andere reizigers. Ik zou je eigenlijk willen adviseren minimaal 12 of 13 dagen over deze route te doen, zeker als je met kinderen reist. Onderschat de afstanden en wegkwaliteit niet. Wij hebben mazzel: onze voorband heeft na een week een diepe snee, maar op een gunstige plek. Uiteindelijk rijden we geen enkele keer een lekke band. Vlad vertelt dat het record aantal lekke banden 3 stuks binnen 3 kwartier is. Je moet dus een béétje geluk hebben.
De route van onze roadtrip door Kirgizië met UAZ Buchanka
De kwaliteit van benzine laat ook te wensen over in Kirgizië. Er wordt vaak aangelengd met water. Er zit lucht in. Rijd je naar boven of naar beneden, dan zorgt het drukverschil ervoor dat er vreemde dingen gebeuren in de tank. Ondanks dat wij de dop geregeld los hebben gedraaid nadat de eerste keer minimaal 2 liter benzine in het rond spoot, bleef dit een probleem. Dat geldt ook voor bergopwaarts rijden met een warme motor. Steeds vaker begon Katinka dan te sputteren en verdween de kracht uit het pedaal. Er rijden zo’n 30 UAZ Bukhanka’s van dezelfde verhuurder rond in Kirgizië. Soms hoorden we van andere reizigers over vergelijkbare problemen, maar bij niemand leek het zo erg als bij ons. Neem de tijd om je UAZ te leren kennen. Na een week hadden wij in de gaten dat de motor uitzetten en weer starten het probleem voor minimaal 5 minuten kon verhelpen. Nog een dag later konden we dit trucje uitvoeren in de 4e of 5e versnelling, midden op de snelweg.
Onderweg zijn er op veel plekken tankstations, zeker langs de geasfalteerde wegen, bij de grotere plaatsen. In veel kleinere plaatsen worden waterflessen benzine verkocht. Deze worden door de mensen zelf gehaald bij het dichtstbijzijnde tankstation en zijn daarom duurder. Het is ons 1 keer overkomen dat we daar moesten tanken, omdat we te weinig in de tank hadden om de bergen over te raken. Verlaat je de geasfalteerde weg, dan is er zelden nog benzine te krijgen. Vul dan de normale tank én de (25 liter) reservetank. Een UAZ rijdt niet erg zuinig. We hebben het een beetje proberen uit te rekenen en denken dat we 1 op 8 hebben gedaan.
In Kirgizië zien we geweldige zonsondergangen in de joertenkamp waar we Katinka parkeren
Zorg voor een goede navigatie, die ook offline werkt. Google Maps klopt vaak niet. Maps.me is al een stukje betrouwbaarder. Wij zijn halverwege onze roadtrip overgestapt op de Tsjechische Mapy.cz. Fijne tip van andere reizigers! Tel bij elke navigatie trouwens rustig 50% aan tijd op bij de geschatte reistijd, soms zelfs meer. Strand je ergens ongepland, bijvoorbeeld omdat je de reistijd verkeerd hebt ingeschat, dan kun je prima aanhaken bij een joert. Bij Song-Kul mogen wij op het terrein van het ongelooflijk vriendelijke Dayan Camp staan. (aanrader!!) We mogen zelfs hun sanitair gebruiken. Wil je naast de joert van nomaden staan, vraag het dan eerst. Zo kunnen zij zorgen dat de honden rustig blijven.
Een roadtrip door Kirgizië met een UAZ Bukhanka is geen vakantie. Het is elke keer weer een nieuwe verrassing. Er kan van alles gebeuren. Het is fijn als je zelf een beetje vindingrijk en handig bent. Wij hebben het ervaren als een geweldig avontuur, waarbij je zelf kunt kiezen welk level dat avontuur heeft, door te bekijken hoe ver je van het gebaande pad gaat. Welke route je ook kiest: met een UAZ Bukhanka door Kirgizië is zeker geen saaie vakantie.
Tip voor wie de reis verder wil uitbreiden: Oezbekistan is een toffe combinatie met Kirgizië. Alleen al de ver afgelegen woestijnstad Khiva is de moeite!
Superleuk dat jullie met een UAZ hebben rondgereden in Kirgizië. Brengt mooie herinneringen terug, want een paar jaar geleden deden wij het ook: https://youtu.be/Eb0tCm37-cg?si=DsIxeBXgMiwnxQgx.
Wat leuk! Hadden jullie een langere herfstvakantie? In onze schamele week is dit niet te doen, haha. Mooie beelden, met de gekleurde bomen.
Dankjewel voor je reactie! Ja, ticketprijzen zijn wel gestegen de afgelopen jaren..😅
Dank iig.
Super leuk om jullie UAZ Bukhanka avontuur te lezen! Staat hier ook nog (hoog!) op de reis-wensenlijst.
Ik herken het vrije gevoel dat je beschrijft, in Namibië hebben we in een 4×4 met 2 daktenten rondgereisd. Heerlijk om je eigen plan te trekken en alles bij je te hebben.
Ik vroeg me af, zag je in Kirgizië ook de Bukhanka met een daktent? Dat lijkt mij ideaal, zelf in de auto en de kinderen op het dak..:-) ik weet dat ze bestaan, maar ben benieuwd of je dat daar zag.
Heeft die plek waar jullie de Bukhanka gehuurd hebben ook een website? Of heb je alles via mail geregeld?
Fijn als je kunt laten weten! En veel plezier met nagenieten..😊
Namibië lijkt mij ook geweldig. Helaas hebben wij die reis in 2020 moeten annuleren en kom ik nu steeds geen betaalbare tickets tegen. Wij hebben in Kirgizië geen Bukhanka met daktent gezien. Ik weet dat ze in Georgië wel te huur zijn. Via de Facebook pagina van de verhuurder (eerste contact) en mail hebben we alles geregeld.