wilde olifanten spotten Kui Buri nationaal park

Wilde olifanten spotten in Kui Buri National Park Thailand

Wil je wilde olifanten spotten in Thailand? In Kui Buri national park is je kans om ze tegen te komen het grootst. Er zijn veel plekken in Thailand waar je olifanten kunt zien. Helaas zijn daar nog altijd veel onethische plekken bij, inclusief parken waar je olifanten kunt voeren, wassen en waar ze soms zelfs “kunstjes” doen. Olifanten horen in de natuur, niet in een park of dierentuin ter vermaak van mensen. In Kui Buri national park leeft één van de grootste populaties wilde olifanten van Thailand. Je hebt hier daarom een grote kans om ze tegen te komen. Bovendien is het park relatief onbekend. Het is er dus niet druk. Wij boffen en zien tussen de 30 en 40 wilde olifanten, een aantal daarvan vrij dichtbij. Zo mooi en bijzonder!

Aankomst bij Kui Buri national park

Parken als Khao Sok en Khao Yai national park trekken jaarlijks veel bezoekers, die eerste zelfs heel erg veel. Het kan daardoor erg toeristisch en te druk aanvoelen. Als wij vanuit Sam Roi Yot national park (nog zo’n pareltje!) naar Kui Buri national park rijden, zijn we verbaasd steeds meer het gevoel te hebben dat we de bewoonde wereld achter ons laten. Verschillende keren moeten we in kleine dorpjes een onverwachte afslag nemen. Er is uiteindelijk slechts een vrij smal, slingerend weggetje naar het park toe. We zien geen enkel ander verkeer. De heuvels waar de weg doorheen voert, zijn in gebruik door de lokale boeren. We zien ananasplantages en wat struikgewas, zover ons oog reikt. We kunnen ons haast niet voorstellen dat we hier straks olifanten gaan zien. Alleen de bordjes “pas op voor olifanten” aan de kant van de weg maken dat we weten dat we op de juiste route zitten.

Kui Buri national parkDit verwacht je niet als je richting Kui Buri national park rijdt

Een aantal jaren terug werd de olifantenpopulatie van Kui Buri national park bedreigd door de lokale boeren. Zij schoten de olifanten af, omdat die hun gewassen vernielden. Door het oprichten van het national park en de samenwerking met de boeren, is daar een einde aan gekomen. Zo kunnen de olifanten, zonder bedreigingen, vrij bewegen binnen het national park.

Als we aankomen op de parkeerplaats van Kui Buri national park, staat daar een handjevol andere auto’s geparkeerd. Ik denk nog dat het komt omdat het nog net geen 14.00 uur is, het tijdstip waarop het park open zou gaan, maar als we later terug komen staat er nog steeds hetzelfde aantal auto’s. Als we ons melden bij het kantoortje waar je de kosten voor de jeep voldoet, draait er net een andere auto de parkeerplaats op. De Thaise bezoekers, twee broers, stellen voor om een jeep te delen. Er mogen 8 personen in één jeep, dus zo worden de kosten voor iedereen wat lager.

ingang en park Kui Buri
Vanaf de ingang rijden we het park in en spotten we algauw de eerste olifanten

Spannend: olifanten spotten in Kui Buri national park

Vijf minuten later rijden we het national park in, staand achterin een jeep. Er zijn bankjes om te zitten, maar we helpen de ranger graag mee met het spotten van de olifanten. We volgen het zandpad over kleine heuvels, langs struikgewas en bomen. Echt mooi is het national park niet. Het zijn veel dezelfde, saaie bomen, die vaak redelijk ver uit elkaar staan. Ideaal wel voor de olifanten om tussendoor te lopen. Horen we daar wat ritselen? Zien we daar een schim, een beweging? Vooral onze kinderen vinden het super spannend. Als we na een kwartier nog niks gezien hebben, gaan we er toch maar even bij zitten. Precies op dat moment ziet onze ranger een olifant tussen het struikgewas. Als we kijken zien wij zelfs nog een tweede. Doordat juist hier het struikgewas wat dichter is, kunnen we ze lastig zien. Na een paar minuten rijden we dan maar verder, in de hoop andere olifanten te vinden, die we beter kunnen zien.

En of we die zien! Als we nog weer ongeveer een kwartier later bij een uitkijktoren komen, bij een grote, open vlakte, staat daar al een andere jeep, met enthousiaste mensen. Er staan wel 7 olifanten midden op die vlakte. Twee daarvan zijn kalfjes. De olifanten staan rustige te grazen. Terwijl de moeders takjes van de struiken trekken, gaat één van de kalfjes drinken. We zijn nog maar net de uitkijktoren in geklommen, om het nog beter te kunnen zien, als we beweging zien aan de rechterkant van de vlakte. Vanuit de bosrand koment nog twee olifanten in zicht. Eén van hen loopt echt vlak voor ons langs. Wow!

olifanten spotten Kui Buri national park
Zo gaaf: olifanten spotten in Kui Buri national park

Wat een geluk: nog meer olifanten!

Bij het eindpunt van de weg door het national park horen we ineens luid getrompetter. Er is hier een moie vallei om over uit te kijken. We stappen uit en speuren de bomen aan de overkant van de vallei langs. Dan ineens is er getrompetter achter ons, in de andere vallei. We lopen gauw naar de overkant van de heuvel waar we op staan en zien dan een grote mannetjes olifant op afstand langs de heuvel lopen. Helemaal alleen, maar indrukwekkend genoeg. Dan worden we geroepen door de gids van een andere jeep. Er is toch beweging aan de andere kant. Inderdaad komt er heel langzaam een kudde snackende olifanten het struikgewas uit. Er lijkt een moeder met twee jongen bij. Het ene jong is een flink stuk groter, maar nog niet volwassen. Alle 3 zitten ze onder de modder. Ze hebben vast net een modderbad genomen.

Ineens is er 100 meter verderop ook beweging. Gauw lopen we die kant uit, over de heuvel. En ja hoor: blijkbaar is er nog een deel van de kudde dat naar de andere olifanten toe loopt. De dieren lopen op amper 50 meter afstand langs, een stukje lager dan wij. Ze storen zich totaal niet aan ons en eten lekker verder. Zo mooi om ze te zien. Helemaal voldaan hobbelen we tegen zonsondergang in de jeep terug naar de uitgang. Onderweg zien we nog tot 2 keer toe olifanten. Eén keer is het opnieuw een moeder met kalf. Wat een bofkonten zijn wij. Wil jij ook olifanten in het wild zien in Thailand, dan kan ik Kui Buri national park echt aanbevelen. Het blijft super speciaal om deze dieren in hun natuurlijke leefomgeving te zien.

olifanten spotten ThailandZie hier waarom Kui Buri de beste plek is om wilde olifanten te spotten in Thailand

Naar Kui Buri vanuit Hua Hin of Sam Roi Yot national park

Wij bezoeken Kui Buri national park vanuit Hua Hin. In de ochtend gaan we terug naar Sam Roi Yot national park, waar we de eerste dag eigenlijk nog niet uitgekeken waren. Net na de middag rijden we dan door richting Kui Buri. Achteraf gezien hadden we misschien net zo lief in Sam Roi Yot verbleven, omdat we daar nu 2 keer naartoe zijn gereden vanuit Hua Hin en je dan al dichter bij Kui Buri national park bent ook. Vanuit Sam Roi Yot rijd je in ongeveer 3 kwartier naar Kui Buri. Deze zeer betaalbare homestay ligt op een schitterende plek, omgeven door ongerepte natuur en is (volgens de reviews) bij hele lieve mensen thuis. Met de boot vaar je hier zo het meer op, door een zee van lotusbloemen. Een verborgen parel, die me ook geweldig lijkt, is Namasté resort. Natuurlijk is de naam al goed, maar dit is echt een kleinschalig, prachtig plekje, niet ver van het strand. Nu hebben we in Hua Hin geslapen, dat wel veel opties heeft om te chillen aan het strand en ook voor het boeken van een huurauto of tour naar Kui Buri is het ideaal.

Bereikbaarheid Kui Buri national park

Er is geen openbaar vervoer naar Kui Buri national park. Je kunt met een huurauto zelf naar het park rijden, een auto met chauffeur huren, of met een tour mee gaan. Die laatste optie is erg prijzig als je, net als wij, met 4 bent. Voor mensen die alleen reizen is dit wel een hele fijne optie. Je bent zo’n 70 tot 80 euro kwijt. Een auto met chauffeur kost je ongeveer 50 euro voor een middag Kui Buri. Wij hebben voor 4 dagen een auto gehuurd in Hua Hin. Zelf rijden in dit deel van Thailand is prima te doen. De wegen zijn over het algemeen niet te druk en in goede staat. Het is even wennen om links te rijden, maar na een dag weet je niet beter. In landen als Thailand ben ik erg te spreken over de wereldwijde all-in formule van Sunnycars, die ook in Hua Hin verhuren, omdat je dan nooit verborgen kosten achteraf hebt. Je verzekering is bij deze wereldwijd werkende verhuurder goed geregeld. Denk er wel om dat je een internationaal rijbewijs nodig hebt om in Thailand te mogen rijden.

Sam Roi Yot national parkEen perfecte combi met Kui Buri: Sam Roi Yot national park

Dat internationale rijbewijs hebben wij wel mee, maar ons échte rijbewijs hebben we thuis laten liggen. Niet slim! Daarom kiezen wij dit keer voor een lokale aanbieder. Bij Huahin.Rent hoef je geen borg te betalen en geen schade te noteren, want alle schade wordt door hún verzekering gedekt. We mailen ze nog even om aan te geven dat ons gewone rijbewijs thuis ligt, maar dat is volgens hen geen enkel probleem. Er wordt niet eens gecheckt of we wel een rijbewijs hebben! Bovendien wordt de auto bij je accommodatie afgeleverd én weer opgehaald. Uiteindelijk is het natuurlijk niet slim om zonder je rijbewijs, met alleen het papieren, internationale bewijs te gaan rijden. Wij waren er, ondanks dat de verhuurder niets dan lovende reviews had én zei dat het niet uitmaakte, niet helemaal gerust op. Gelukkig was er weinig verkeer en is alles goed gegaan. Zonder huurauto hadden we Sam Roi Yot en Kui Buri niet zo makkelijk kunnen ontdekken.

Let op! De plek waar je wilde olifanten kunt spotten is niet bij het hoofdkwartier. Sterker nog: daar is helemaal niet zoveel te beleven. Volg vanaf de snelweg of Sam Roi Yot de route naar de “Elephant Observatory site”, met bordjes aangeduid als “wildlife watching area”. Of voer deze coördinaten in: 12.1388, 99.6467

Olifanten en Gaurs in Kui Buri Nationaal ParkOlifanten en Gaurs zijn de dieren die je in Kui Buri National Park veel ziet

Extra info en tips voor wie olifanten wil spotten in Kui Buro national park

Kui Buri national park is alleen in de middag open, van 14.00 tot 18.00 uur. Om 18.30 uur is het ook zo’n beetje donker. Tegen de schemering heb je wel de meeste kans om de olifanten te zien. Vraag daarom zeker om zo lang mogelijk in het park te blijven. Wij zien op de terugweg naar de parkeerplaats tot 2 keer toe olifanten in het struikgewas vlakbij het pad en onze jeep.

De entree van het park is 200 Baht, of 100 Baht voor kinderen. Die betaal je bij het kantoortje waar dan ook een jeep voor je wordt geregeld. Die jeep kost 850 Baht, inclusief chauffeur en ranger. Er mogen maximaal 8 personen mee in één jeep. Probeer om de jeep te delen als je met minder bent, zo worden de kosten er persoon lager en zo rijden er ook minder jeeps rond, wat prettiger is voor de olifanten. Hoewel er in dit national park echt lang geen sprake is van een overkill aan jeeps, zoals we dat soms in Sri Lanka op safari hebben ervaren.

olifanten safari ThailandDeze olifanten safari is één van onze hoogtepunten in Thailand

De 850 Baht entree is geen vetpot voor de chauffeur en de ranger, die dat bedrag ook nog niet eens volledig krijgen. Veel van hen zijn boeren, die op deze manier in inkomen gecompenseerd worden voor het zo nu en dan platstampen van hun gewassen door olifanten. Geef ze na je safari een fooi, als je tevreden bent over hun werk. Het maakt voor hen een groot verschil.

Behalve de olifanten zul je zeer waarschijnlijk ook Gaurs zien in Kui Buri national park. Deze grote runderen leven in verschillende landen in Azië en zijn ook indrukwekkend om te zien. De kans is groot dat je ook enkele van de kleurrijke vogelsoorten ziet die in het park wonen. De tijgers, luipaarden, jakhalzen, wilde zwijnen, stekelvarkens, apen en herten laten zich minder vaak zien en leven ook voornamelijk dieper in het park en in het aangrenzende, nóg minder bezochte Kaeng Krachan national park.

In september en oktober is het park ieder jaar gesloten.

Tenslotte: er leven zo’n 500 olifanten in Kui Buri national park. De kans dat je wilde olifanten ziet is 99%. Ondanks dat het zelden voorkomt dat bezoekers het park verlaten zonder deze schitterende dieren gezien te hebben, blijft het de natuur en zul je dus toch dat beetje geluk moeten hebben.

Ga naar al mijn Azië blogs, of kies een andere bestemming »

Meld je aan en ontvang 4x per jaar Yvonne Magazine in je mailbox!

4 reacties op “Wilde olifanten spotten in Kui Buri National Park Thailand

1. Chayenne zegt:

Het lijkt me geweldig om olifanten in het wild te zien. Ik heb een kinderfoto waarbij ik in het circus op een olifant zit. Gelukkig gebeurd dat nu niet meer. Laten we ze lekker in de vrije natuur houden..

2. Anne - Ditisanne.nl zegt:

Oh super, ziet er fantastisch uit! Ik moet zeggen dat Thailand niet zo heel hoog op mijn wensenlijstje staat; teveel Nederlandse toeristen 😉 en ook qua landschap heb ik nog niet veel foto’s gezien die mij overtuigen, maar dit ziet er dan wel weer heel tof uit. En wat een prachtig uitzicht in Sam Roi Yot, toch een mooi landschap dus!

• Yvonne zegt:

Dat hoor ik meer over Thailand, maar in de hele Isaan hebben wij 1 keer Nederlandse toeristen gezien.. eigenlijk helemaal amper andere toeristen gezien daar. En hier in Kui Buri waren we met een handjevol Thaise toeristen de enige bezoekers.