Thakhek loop Laos

Waarom je de Thakhek loop niet in 3 of 4 dagen moet doen

Als ik voor het eerst van de Thakhek loop hoor, weet ik het meteen: dit is een avontuur voor mij. Op een scooter rijd je een rondje door het centrale deel van Laos, startend en eindigend in Thakhek. Wat me direct aanspreekt is het gevoel van ultieme vrijheid, om te stoppen en van het uitzicht te genieten waar je maar wilt. Ik houd van op eigen gelegenheid een land ontdekken en ben graag onafhankelijk. Niet alleen schijnen de landschappen van de Thakhek loop fantastisch mooi te zijn, ook kun je onderweg bijzondere grotten en watervallen bezoeken. Voeg daar wat dorpjes aan toe die nog weinig veranderd zijn sinds de uiteindelijk komst van asfalt én wat dorpjes die slechts via stoffige zandweggetjes bereikbaar zijn en je hebt mijn favoriete mix. Ik verbaas me alleen wat over het tempo waarop de meeste mensen de route afleggen. En met mijn eigen ervaringen “in the pocket” ben ik er zeker van: het is doodzonde om de Thakhek loop in 3 tot 4 dagen te doen!

Thakhek loop in 3 of 4 dagen lijkt niet gek

De Thakhek loop in 3 of 4 dagen doen, betekent dat je zo’n 100 tot 150 kilometer per dag aflegt. Dat lijkt helemaal niet zo veel, zeker omdat de hele route van de loop sinds een paar jaar van redelijk strak asfalt is voorzien. Als onervaren motorrijder zul je echter hooguit een gemiddelde snelheid van zo’n 40 kilometer per uur halen. Dat is zonder dat je onderweg stopt om van die mooie uitzichten te genieten. Ook afremmen omdat er toch wat kuilen en gaten in het dunne laagje asfalt zitten, of omdat er een aantal bochtige, steile stuk stukken in zitten, zijn daar niet in meegenomen. Een gemiddelde snelheid van 30 tot 35 kilometer per uur lijkt dan meer reëel. Vergis je niet in de afstanden en rijtijden. Wij zien in de accommodaties onderweg een paar keer erg vermoeide scooter-rijders binnenkomen, vlak voor zonsondergang, of zelfs daarna. Stuk voor stuk zien ze er niet gelukkig uit.

Thakhek loop wegkwaliteitDe Thakhek loop heeft op de meeste plekken een redelijk goede wegkwaliteit

De scooters die in Laos en elders in Zuidoost-Azië verhuurd worden zijn geen scooters zoals wij ze kennen, vergelijkbaar met een brommer. Het zijn lichte motoren met 125cc of zelfs 150cc. Het is illegaal erop te rijden zonder rijbewijs, óók in Zuidoost-Azië. Gebeurt er een ongeluk? Dan ben je onverzekerd.

Reken extra tijd voor de schitterende bezienswaardigheden

Met een gemiddelde snelheid van 30 tot 35 kilometer per uur, ben je 4 tot 5 uur per dag aan het rijden. Wil je ook nog een aantal van de prachtige bezienswaardigheden zien onderweg, dan zul je extra kilometers maken. De meeste bezienswaardigheden liggen niet pal aan de weg. Vaak moet je een stukje over een onverharde zijweg rijden. Soms is het slechts een paar honderd meter, maar soms ook enkele kilometers. De Song Sou waterval bijvoorbeeld, of de Cool Pool, liggen een kilometer of 5 van de geasfalteerde, doorgaande route. In het droge seizoen zijn de meeste van die zandweggetjes redelijk goed begaanbaar. Je gemiddelde snelheid zal er wel nog een flink stuk lager liggen. Grote keien en kuilen zijn niet ongebruikelijk. In het regenseizoen zijn sommige van die wegen echt rampzalig, zeker voor onervaren motorrijders.

Thakhek loop verhard zijwegen nietDe Thakhek loop is inmiddels helemaal verhard, maar zijwegen niet

Ook op een droge weg blijft het goed opletten en heb je veel aandacht bij het rijden nodig. Wil je écht om je heen kijken en genieten van het landschap? Stop dan even. En hier wringt het dan direct al een beetje als je de Thakhek loop in 3 of 4 dagen wilt doen. Er is eigenlijk weinig tijd om vaak of langere tijd te stoppen.

Thakhek loop in 3 tot 4 dagen is keuzes maken

Rijd je de Thakhek loop in 3 tot 4 dagen, dan kun je bij hooguit 2 grotten tussen Thakhek en Nakai stoppen. Ik kan dat dus niet. Ik wil ze allemaal zien, of in elk geval de 3 of 4 mooiste. Dat past dan al bijna niet met de afstand van Thakhek naar Nakai, die je minimaal op die eerste dag zult moeten afleggen. De Kong Lor grot is hét hoogtepunt van de Thakhek loop. De omgeving is ook waanzinnig mooi en je kunt er kayakken en andere gave grotten bezoeken. Veel mensen die op hun scooter in 3 of 4 dagen de Thakhek loop rijden, zie ik aankomen en slechts de 7 kilometer door de donkere grot varen, om aan de andere kant vrijwel meteen om te keren voor de terugweg. Voor mij is reizen genieten van wat ik zie, mij verwonderen en zo nu en dan heel hard “wauw” roepen. “Als jij ooit bent ui-ge-wauwd stopt de wereld spontaan met draaien”, aldus onze oudste dochter.

Thakhek Kong LorIn de Thakhek loop is Kong Lor een highlight die meer tijd verdient

Dat wauw-gevoel wil ik even vasthouden en om die ene bocht kijken, of daar nog meer moois is. Ik maak graag een praatje met de mensen in dat dorpje achter de grot. Ik zou het eeuwig zonde hebben gevonden, als we slechts een paar uurtjes bij Kong Lor besteed hadden! En daarom zeg ik uit de grond van mijn hart: doe die Thakhek loop niet in 3 of 4 dagen mensen. Neem er minstens de dubbele hoeveelheid tijd voor. Ja, dat kost meer tijd en meer geld, maar je geniet zoveel meer.

Plan extra dagen in voor de Thakhek loop: daar krijg je geen spijt van

Het mooiste deel van de Thakhek loop is de weg Oostwaarts vanuit het stadje Thakhek, dan over het Nakai plateau en in de omgeving van Lak Sao. Ook rond Nahin en de vallei waarin Kong Lor zich bevinden zijn prachtig. Zodra je het Rock Viewpoint gepasseerd bent, worden de berglandschappen minder indrukwekkend en uiteindelijk kom je op “snelweg 13”, die je in 100 lange, saaie en stoffige kilometers terug voert naar Thakhek. Eigenlijk is het super zonde om daarlangs te rijden, want het is enorm goed opletten tussen het drukke verkeer met vrachtwagens, bussen en pick-ups, die allemaal het gaspedaal goed weten te vinden. Daarom kiezen veel mensen ervoor om vanaf Kong Lor of The Rock Viewpoint dezelfde weg terug te rijden als waarlangs ze gekomen zijn. Je maakt dan extra kilometers en de weg is bochtiger en hier en daar heuvelachtig. Dit betekent dat je algauw ruim 500 kilometers maakt, in plaats van 450 en een stuk langer onderweg zult zijn. Op die manier voelt de Thakhek loop in 3 of 4 dagen nóg voller en minder relaxt.

Tham Pa Seuam grot Thakhek loopDe Tham Pa Seuam is onze favoriete grot op de Thakhek loop

Bij de Tham Pa Seuam grot, onze persoonlijke favoriet, kwamen we een gestresste Duitser tegen, die de grot niet had kunnen vinden. Onverrichterzake was hij omgedraaid, want hij had geen tijd om langer te zoeken. Als hij nét wat meer de tijd had genomen, net als wij, had hij zeker weten de wat verstopte ingang van de grot gevonden. Ga dus zeker voor minimaal een paar extra dagen. Zelf hebben we maarliefst 10 dagen over de Thakhek loop gedaan en er maximaal van genoten. We hebben alle highlights kunnen zien en geen keuzes hoeven maken. Ik kan het iedereen aanraden!

Wij hebben er trouwens voor gekozen de Thakhek loop te doen met een combinatie van openbaar vervoer, liftend en een huurauto. Dit was voor ons de veilig keuze, waarbij wij ons goed voelden én maximaal van alle mooie landschappen konden genieten. Ik had de loop niet graag op een scooter gereden met onze 2 meiden én bagage achterop. In onze anderhalve week op de loop hebben we trouwens goede verhalen gehoord over Mad Monkey, die de best onderhouden (maar wel de duurste) scooters schijnen te hebben. Zelf hebben wij 2 dagen een auto gehuurd bij Wang Wang, waarover wij persoonlijk heel tevreden waren. Over hun scooters hoorden we wisselende verhalen.

in een apart, uitgebreid blog deel al mijn tips en ervaringen van de Thakhek loop. Lees ze zeker even, als je naar dit deel van Laos reist! Houd je van Laos, net als wij? Reis dan na de Thakhek loop zeker verder. Het noorden van Laos is ook schitterend en Luang Prabang is één van mijn favoriete steden in Azië, alleen al om haar geweldig mooie tempels.

Ga naar al mijn Azië blogs, of kies een andere bestemming »

Meld je aan en ontvang 4x per jaar Yvonne Magazine in je mailbox!

Heeft mijn artikel je geholpen?
Ja!
0
Nee
0

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *