Menigmaal hebben we op het einde van een vakantie verzucht dat het toch wel heerlijk zou zijn als de terugvlucht geannuleerd zou worden. Of dat de retourvlucht zo een paar dagen verschoven zou worden door een “onschuldige” oorzaak als bv een staking, een zand- of een sneeuwstorm.
En laat dit laatste nu het geval zijn geweest voor Maya, haar man Tom en hun zoontje Lars tijdens één van hun vakanties! En zelf hebben we twee jaar later ook die mazzel. 🙂 In ons eigen geval is een zandstorm vanuit de Sahara de reden dat onze vlucht vanuit Sao Vicente in Kaapverdië wordt geannuleerd. We kunnen pas 3 dagen later terugvliegen. Maya is met haar gezin een weekje in Dubai geweest en dat is dus ook voor hen 3 dagen langer geworden door een geannuleerde vlucht van Turkish Airlines van Dubai naar Istanbul. Maya vertelt je in dit blog alles over hoe ze er achter kwamen dat hun vlucht geannuleerd werd en wat daarna de vervolgstappen waren.
Niks geen online inchecken: vlucht geannuleerd!
Normaal kijk, luister en lees ik het nieuws meerdere keren per dag, maar op vakantie sluit ik me er net graag voor af. We hadden daarom op het moment dat ik zaterdagochtend online wilde inchecken voor de terugvlucht geen idee dat er in Istanbul een sneeuwstorm woedde.
Het was dan ook even schrikken toen er bij het intypen van ons ticketnummer gewoon helemaal niets verscheen. Onze eerste reactie was “we zullen ons toch niet een dag vergist hebben en gisteren al hebben moeten vertrekken!”. Een verdere speurtocht op vluchtnummer leverde uiteindelijk op dat de vlucht van Istanbul naar Brussel wel doorging, maar bij die van Dubai naar Istanbul verscheen heel groot “cancelled” op het scherm. Geen mail of telefoontje gehad van de luchtvaartmaatschappij, dus het 24 uur op voorhand inchecken is om meerdere redenen zinvol.
Sneeuw in Turkije zorgt ervoor dat de vlucht geannuleerd wordt
Luchtvaartmaatschappij niet bereikbaar
Okee, dan maar meteen Turkish bellen, maar we waren natuurlijk niet de enigen. Zodra je in het keuzemenu de 0 (voor annuleringen) koos werd de verbinding verbroken, wegens een overbezette lijn. Ook via het noodnummer van onze reisverzekering (Allianz) kregen we niemand te pakken. Op dat moment kreeg ik toch wat last van stress. Tom daarentegen bleef uiterst ontspannen en stelde zelfs voor om eerst maar eens iets leuks te gaan ondernemen en ’s avonds opnieuw te kijken. Ik vreesde dat tegen die tijd alle andere vluchten ook vol zouden zijn dus toch maar weer een poging gedaan om contact te leggen met de luchtvaartmaatschappij. Uiteindelijk kregen we door een ander nummer te kiezen in het keuzemenu, na ruim een half uur, iemand aan de lijn. Gelukkig was dat een heel efficiënte persoon, die ons op de volgende vlucht geboekt heeft. Die vlucht bleek echter pas op woensdag te vertrekken. Drie bonusdagen in Dubai dus!
3 Dagen vakantie erbij door geannuleerde retourvlucht, wie betaalt die extra kosten?
Meteen maar 3 nachten bijgeboekt in het hotel en na school en werk te hebben geïnformeerd konden we weer in de relaxmodus. We hebben volop genoten van onze extra vakantiedagen. Opeens liggen dan zeeën van tijd voor je en zo zijn we ook nog maar een dagje naar Abu Dhabi geweest.
Al zijn zulke extra vakantiedagen natuurlijk super, we vroegen ons wel af wat er zou gebeuren met de extra gemaakte kosten (hotel, parkeerkosten in Brussel, telefoonkosten). Dubai is niet meteen de goedkoopste bestemming en hoewel het lekker is om er 3 dagen langer te zijn, zouden we van de extra kosten misschien liever nog een andere citytrip gedaan hebben. We hadden op dat moment nog geen idee of je extra kosten vergoed worden bij een geannuleerde retourvlucht.
Fijn, die bonusdagen. Vooral als extra kosten gedekt worden door de verzekering
Op internet vonden we er niet veel over terug. Wel kun je via de site van vlucht vertraagd gemakkelijk online advies krijgen of je voor jouw gecancelde vlucht in aanmerking komt voor een schadevergoeding. Dit kan oplopen van € 250,00 tot € 600,00 pp afhankelijk van de afstand van je vlucht, de reden en de duur van de vertraging. Let wel op dat dit Europese afspraken zijn, die dus enkel gelden bij A) vluchten binnen Europa uitgevoerd door welke maatschappij dan ook. B)een vlucht die aankomt in Europa en uitgevoerd door een Europese maatschappij of C) vertrekt in Europa en dan uitgevoerd door welke maatschappij dan ook.
De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van de afstand die gevlogen moet worden en de duur van de vertraging. Voor vluchten tot en met 1500 km en een vertraging van meer dan 2 uur kan je rekenen op een vergoeding van € 250,- Voor vluchten van 1500 tot 3500 km en een vertraging van meer dan 3 uur kan je rekenen op een vergoeding van € 400,- Voor vluchten van meer dan 3500 km met een vertraging van vier uur kan je rekenen op een vergoeding van € 600,-
De luchtvaartmaatschappij hoeft in geval van overmacht deze vergoedingen niet te betalen. In ons geval was er duidelijk sprake van overmacht en betrof het een vlucht vanuit een niet –Europees land, waardoor we geen van deze vergoedingen hebben gekregen.
Reisverzekering vergoedt in DIT geval de extra kosten
Wanneer de luchtvaartmaatschappij het ticket annuleert heb je twee keuzes, je krijgt je geld terug of je krijgt een ander ticket. Bij een vervangend ticket moet de maatschappij verzorging aanbieden. Je kan dan rekenen op eten en drinken, de noodzakelijke communicatiekosten en eventueel een hotelovernachting, inclusief vervoer van en naar het hotel.
Een paar extra dagen Dubai zijn geen straf als je vlucht geannuleerd is
Een vriendin die bij een reisorganisatie werkt, raadde ons daarom aan om Turkish een hotel voor ons te laten regelen en via hen de kosten te claimen, maar gezien de lastige bereikbaarheid hebben we dat niet gedaan. Inmiddels hebben we via de reisverzekering een mail ontvangen dat we voor wat betreft een vervangende vlucht aangewezen zijn op de luchtvaartmaatschappij (dit was inmiddels geregeld), maar dat we via de reisverzekering bij een gedwongen verblijfsduur na de oorspronkelijke vertrekdatum de noodzakelijke extra verblijfskosten vergoed krijgen tot € 75,00 p.p. per dag. Ook kunnen we de extra parkeerkosten claimen.
Dat Maya en haar gezin deze bedragen vergoed krijgen staat in de polisvoorwaarden van HUN verzekering, maar die voorwaarden zijn voor iedere verzekering anders. Controleer dit daarom altijd bij je eigen verzekering!
Eind goed, al goed
Nadat we uiteindelijk weer thuis zijn geraakt hebben we de kosten die voortkwamen uit de geannuleerde vlucht gedeclareerd via het SOS formulier van de verzekering. Vervolgens duurde het even, maar uiteindelijk hebben we bericht ontvangen dat we daadwerkelijk de extra hotel- en parkeerkosten vergoed krijgen van de verzekering. Ze hadden nog extra bewijs nodig van de reden van annulering van de vlucht en van de oorspronkelijke hotelkosten. Gelukkig had ik foto’s van het ipadscherm gemaakt, waaruit bleek dat sneeuw de oorzaak was. Dit bleek genoeg bewijs, want van Turkish hebben we wel nieuwe tickets gehad maar geen bewijs van de reden van annulering. Ik kan dus iedereen aanraden om bij twijfel van alles foto’s te maken!
Van het terug ontvangen bedrag is inmiddels een nieuwe citytrip geboekt. 😉
Twee maanden later krijgen we te horen dat we als bonus van Turkish nog een voucher t.w.v. de gemaakte extra hotelkosten krijgen. Wel op te halen bij een salesoffice bij Turkish en binnen het jaar bij hen te besteden, maar dat moet lukken.
Ik kan dus alleen maar zeggen dat we vooral hopen dat in de toekomst nog eens een vlucht geannuleerd wordt! En dat we dan, net als nu, het op tijd weten en lekker in onze accommodatie kunnen blijven. We hadden er niet aan moeten denken dat het de Istanbul-Brussel vlucht geannuleerd zou zijn geweest en dat we 3 dagen op de luchthaven van Istanbul hadden moeten wachten waar het, volgens verhalen, een grote chaos was.
Nu kan ik alleen maar zeggen dat, op het eerste moment van moeilijk contact krijgen na, zowel Turkish Airlines als Allianz het netjes hebben afgehandeld en vastzitten in de woestijn door een sneeuwstorm helemaal niet erg is!
Collegablogger Laura had tijdens de heenvlucht op haar huwelijksreis ook een flinke vertraging. Ze deelt haar verhaal op haar eigen blog en vertelt je daar alles over of en hoe zij geld terug kreeg bij haar vertraging.
En als bonus krijgen we van Turkish nog een voucher twv de gemaakte extra hotelkosten. Wel op te halen bij een salesoffice bij Turkish en binnen het jaar bij hun te besteden maar dat moet lukken
Wowwie, dat is super! Gewoon NOG een extra reisje dus!! 🙂
Het heeft even geduurd maar vandaag het bericht ontvangen dat we daadwerkelijk de extra hotel- en parkeerkosten vergoed krijgen van de verzekering. Ze hadden nog extra bewijs nodig van reden annulering van de vlucht en van de oorspronkelijke hotelkosten. Gelukkig had ik foto’s van het ipadscherm gemaakt waaruit bleek dat sneeuw de oorzaak was. Dit bleek gelukkig genoeg bewijs want van Turkish hebben we wel nieuwe tickets gehad maar geen bewijs van reden annulering. Ik kan dus iedereen aanraden om bij twijfel van alles foto’s te maken!
Van het terug ontvangen bedrag gaan we snel een nieuwe citytrip boeken
Ohhh… wat fijn Maya! Ik ben heel benieuwd waar de nieuwe city trip naartoe gaat. Toch een extra geluk bij een… uhm… geluk… haha. En goed dat je overal foto’s van hebt gemaakt. Ik ga dat binnenkort nog even in het artikel verwerken!
Wat een gedoe hè, zo’n geannuleerde vlucht! Toen mijn vlucht vanaf Bali werd geannuleerd vond ik het contact naar je klanten toe het meest waardeloos. Gelukkig is het net als bij jullie door de verzekering goed opgelost. Zo zie je maar weer dat een goede verzekering WEL belangrijk is ;).
Inderdaad, een goeie verzekering is zeker belangrijk!
Vervelend dat jullie geen mailtje of iets hebben gekregen dat de vlucht was geannuleerd. Maar gelukkig dat alles toch is goed gekomen 🙂
Toen ik naar Canada ging kreeg ik zelfs een telefoontje dat ik 3 uur vertraging had. haha. Wij hebben ooit nog een dag extra in Bonaire ‘moeten’ zitten omdat het vliegtuig een mankement had. Dit was met KLM en alles was super goed geregeld. Maar wij vonden het ook niet erg om een dagje langer in de zon te zitten 🙂 😉
Wat een service, zo’n telefoontje over de vertraging, super! Maar ben zelf ook altijd erg tevreden over de service van KLM en inderdaad een dagje extra in de zon (of 3 🙂 ) kan zeker geen kwaad!
Gelukkig nog nooit voorgehad en hoop het stiekem nooit voor te hebben. Waarschijnlijk zou het me gewoonweg een hele hoop stress bezorgen. Maar wel fijn om te weten dat alles goed en wel is afgelopen!
Oei.. ik kan me ook wel voorstellen dat je daar stress van krijgt. Aan de andere kant… als alles is opgelost en je daarmee 3 dagen extra vakantie hebt… haha
Ja wij hadden het op Zanzibar. We zouden in de nacht vertrekken maar hoorden dat het vliegtuig mankementen had. Er moest toen een ander toestel uit Nederland komen en de crew moest vervolgens verplicht 8 uur uitrusten. Wij rustten nog een extra dagje op het strand uitVan het resort kregen we 3x gratis eten(buffet) en het eten was daar al zo fantastisch. Een italiaans rest., denk dan aan chocoladebar, ijs pizzaIk kwam een aantal kilo aan op Zanzibar Via EU claim kregen we 1200 euro terug en boekten meteen een reisje naar Dubai!
Ohoo… wat een mazzel Margreet, dat je ook nog eens zoveel geld terug kreeg nadat jullie eerst een extra dag in de watten werden gelegd. Heerlijk zeg!
Heel vervelend als je vlucht geannuleerd wordt maar fijn dat jullie nog in Dubai waren, absoluut geen straf 🙂 Hopen dat je vlucht vertraagd is en daardoor langer op je bestemming te moeten blijven is een echte quilty pleasure. Wij hebben onlangs hetzelfde meegemaakt in Cannes. Vlucht werd geannuleerd en de volgende dag vlogen we naar huis. Ik kan niet anders zeggen dat KLM ons vanaf begin tot eind heel goed geïnformeerd heeft over hoe te handelen. Overigens zijn alle extra gemaakte kosten vergoed door de luchtvaartmaatschappij, erg prettig!
Oh, dat is zeker fijn als alle extra kosten vergoed worden. En Cannes is zeker ook geen verkeerde plek om nog een dagje langer te blijven, super!!
Fijn dat Turkish hier alles netjes heeft afgehandeld!
Ik heb een wrange nasmaak overgehouden aan mijn vertraging van 31 uur met Turkish. Vast zitten op een vliegveld mét rellen maar zonder eten en drinken, geen communicatie en kunnen fluiten naar je kosten.
Gezien de service geen Turkish meer voor mij!
Ik moest meteen aan jou denken Jenny! Het kan gelukkig ook anders, maar kan me voorstellen dat jij geen Turkish meer boekt.
Gelukkig was alles goed afgelopen. Je hoort wel eens wat voor een juridisch getouwtrek het kan zijn. En inderdaag gelukkig 3 dagen Dubai en niet op het vliegveld. Het is altijd goed opletten 😉 Ook leuke verhalen; oud gepensioneerd collega ging op vakantie, kreeg vertraging en een royale vergoeding binnen de EU en plotsklaps was heel zijn reis vergoed en boekte hij alvast zijn volgende vakantie
Haha, ja dat is dan natuurlijk helemaal fijn, als je van de schadevergoeding gewoon een nieuwe vakantie kan boeken. Heerlijk zeg, lijkt mij ook wel wat! 😉