Rothaargebirge

Het Rothaargebirge is meer dan Winterberg

Het Rothaargebirge, oftwewel het hoogste gedeelte van Sauerland, staat in de winter vooral bekend vanwege haar skimogelijkheden relatief dicht bij huis. Nou zijn wij niet van die wintersporters en aan massatoerisme hebben we echt een hekel, dus toen we zeiden dat we een weekendje in de omgeving van Winterberg gingen doorbrengen werden er toch wel enkele wenkbrauwen opgetrokken. Het Rothaargebirge is echter meer dan Winterberg alleen en het enige dat we van dit ski-oord gezien hebben zijn de drukbevolkte pistes in de directe omgeving ervan. Vluchtig, in het voorbijgaan. Wat we wel gezien hebben? Een prachtig kasteel, een wondere witte wereld met wandelpaden waar wij de enigen waren die de sneeuw kwamen plat trappen en heel veel natuur en mooie uitzichten!

Prachtig kasteel Rothaargebirge

Helaas kunnen we, sinds onze oudste leerplichtig is, pas om 12 uur op vrijdag vertrekken als we een weekend op pad willen. Gelukkig is het Rothaargebirge echt niet ver van huis en na 2 uurtjes op de Autobahn rijden we het plaatsje Altena binnen. Hier, aan de Westkant van het Rothaargebirge, ligt een prachtig kasteel. We hebben al best wat kastelen gezien in Duitsland, maar Burg Altena weet ons meteen te imponeren. Geweldig om te zien hoe de vorm van het kasteel verandert als we door het stadje naar de andere kant rijden en stapvoets de heuvel omhoog kruipen. Onderaan het smalle straatje stond al dat er boven geen parkeerplaats is, maar we vinden toch een plekje, vlak voor de deur. Het voordeel van buiten het seizoen komen. In dit meest Westelijke stukje Rothaargebirge nog geen sneeuw, maar in de verte zien we wel een aantal witte heuvelruggen. Hier priemt nog even een voorzichtig winterzonnetje door de wolken heen, om Burg Altena ons nog meer te laten betoveren.

Rothaargebirge Burg AltenaOnze eerste kennismaking met het Rothaargebirge is Burg Altena

Ondanks dat het hier in de winterperiode een stuk rustiger is dan in de zomer blijft de burcht het hele jaar geopend. Je kan dan op je gemak rond kijken in alle ruimtes. De tentoonstelling (met vondsten uit de burcht en omgeving) leek recent helemaal gemoderniseerd en is zeker de moeite waard.

Naar onze accommodatie in de sneeuw

Vooraf hadden we de indruk dat we na een uurtje wel uitgekeken zouden zijn, maar na ruim 2 uur rond neuzen moeten we toch enigszins gehaast de kasteelpoort weer uit stappen, om op de vooraf aangegeven aankomsttijd in Bilstein te komen. Na een kwartier stijgen, over kronkelige wegen, zien we zomaar ineens toch de eerste sneeuw en de hoeveelheid wordt snel meer. Zoals we later dit weekend te horen krijgen hebben we het perfecte weekend uitgekozen voor ons uitje. De afgelopen week is er eigenlijk alleen maar heel veel regen gevallen en vanaf maandag gaat het weer dooien.

Het Rothaargebirge is dan ook helemaal niet zo sneeuwzeker als soms gedacht wordt. Regelmatig is er wel winters weer, maar lang niet altijd. Het beste boek je zo laat mogelijk, hoewel dat uiteraard ook een risico met zich meebrengt: alles kan dan ook al vol zitten. Onze accommodatie Burgblick Bilstein is echter ver genoeg verwijderd van de populaire ski-pistes en is bovendien erg leuk geprijsd. Daarvoor krijgen we een appartement met 2 slaapkamers, een heerlijke houtkachel (die al lekker brandt als we aankomen) en een geweldig uitzicht op Burg Bilstein. Het laagje sneeuw, dat ook hier in het dal ligt, krijgen we er gratis bij, net als de verse partij die bij aankomst uit de lucht komt vallen.

accommodatie RothaargebirgeOnze accommodatie in de sneeuw, de heerlijke kachel en het uitzicht door ons slaapkamerraam

Heel veel sneeuw

Als we na een prima nachtje slaap, via de meest pittoreske, besneeuwde dorpjes richting het meer toeristische deel van het Rothaargebirge rijden wordt de hoeveelheid sneeuw steeds groter. Hier en daar ligt bijna een halve meter en als een kind zo blij stap ik er in één van die dorpjes middenin. Dat de sneeuw daarbij vanaf de bovenkant mijn laarzen in valt had ik even niet ingecalculeerd en de rest van de dag loop ik met een natte broek en natte sokken rond. Het mag de pret niet drukken en we rijden gauw verder naar de Kahler Asten, de 2 na hoogste top in het Rothaargebirge en dé plek waar wij een winterwandeling willen gaan maken. En sleetje rijden uiteraard. Mocht jij ook mazzel hebben en in het Rothaargebirge een pak sneeuw aantreffen, lees dan zeker ook even mijn blog met tips over fotograferen in de kou.

Met de grote hoeveelheid toeristen die ook hier, op een kilometer of 5 van Winterberg, op de sneeuw zijn af gekomen hadden we geen rekening gehouden. Het is natuurlijk bij al die pistes een enorme drukte en we zien rijen voor de skiverhuur, rijen voor de skilift en heel veel poppetjes die om elkaar heen lijken te slalommen op de pistes. Wat we niet zien is een parkeerplaats. En dus rijden we terug in de richting van waar we gekomen zijn. Daar hebben we namelijk genoeg parkeerplaatsen gezien, bij de startpunten van de Rothaarsteig, waar geen enkele auto stond. Ver hoeven we niet te gaan en even later lopen we, goed ingepakt, door de knisperende sneeuw. We komen geen mens tegen en zijn de eersten die dit pad volgen. Op een haas na en een vos, die hun sporen hebben achtergelaten. Wat is het hier ongelooflijk mooi, in die witte wereld. De slee trekken we werkeloos achter ons aan, want met zo’n pak sneeuw blijkt zo’n ding dan weer redelijk onbruikbaar.

wandelen en sneeuwengel maken Rothaargebirgewandelen door de sneeuw en sneeuwengelen maken in het Rothaargebirge

de dorpjes in het Rothaargebirge

In de zomermaanden zal dit ongetwijfeld anders zijn en ook in Winterberg of het nabijgelegen Willingen, maar in de dorpjes die wij op de terugweg passeren is geen mens. Alleen de inwoners zelf, die druk bezig zijn hun straatjes te vegen. We maken nog een korte wandeling door Schmallenberg, waar het kleine kerkje op de heuvel voelt als een bijzondere ontdekking, voordat we voor Choco und Kuchen één van de cafeetjes binnen gaan. Als we weer buiten komen sneeuwt het opnieuw en we rijden gauw naar huis om de open haard nog eens flink op te stoken.

dorpjes RothaargebirgeFotogenieke dorpjes genoeg onderweg..

Fantastische vergezichten

Rondom de uitzichttoren op de Kahler Asten was er gisteren geen doorkomen aan, maar van onze gastheer hebben we gehoord dat er op slechts 5 kilometer van ons huisje ook een uitzichttoren staat. Voor de liefhebber zit er zelfs een restaurant, maar voor ons zijn de weg er naartoe en het uitzicht over het dal van Lennestadt de voornaamste reden om de ochtend te beginnen met deze kleine omweg. Er kan hier boven ook geskied worden, duidelijk voor beginnersklasjes, maar dan wel een heel stuk rustiger dan in Winterberg. Wij wagen ons er toch maar niet aan en gaan verder.

Geweldige uitzichten bij Hohe BrachtGeweldige uitzichten bij Hohe Bracht

Opnieuw wandelen Rothaargebirge

Ons eigenlijke doel van vandaag is om het Rothaargebirge nog wat verder te verkennen met een nieuwe wandeling. We hebben geleerd van gisteren en kiezen vandaag een plek waarbij we vooral tussen de bomen gaan lopen. Daar ligt een stuk minder sneeuw en kunnen de meiden af en toe op de slee zitten. Hier zijn de hellingen ook een stuk toegankelijker en kunnen we zelfs met een vaartje tussen de bomen door manoeuvreren. En af en toe een keer er flink tegenaan. 😉 Terug bij de auto bouwen we nog een flinke sneeuwpop, die we op het bankje onder het afdak van het bushokje zetten. Gezellig voor andere wandelaars, die op de bus moeten wachten. Mochten die komen… want ook hier zijn we he-le-maal alleen en komen we geen mens tegen.

Rothaargebirge sneeuwpretVolop sneeuwpret

Zoek je ook een fijne plek om wandelen, sneeuwpret en een hapje en drankje te combineren? Dit is de Christine Koch-Hütte tussen Gleierbrück en Bracht. De hut is geopend vanaf 2 uur ’s middags, maar de omgeving is 24 uur per dag mooi!

Na een uurtje of wat in de sneeuw zijn onze voeten toch best koud geworden en we nemen afscheid van onze sneeupop en rijden een paar kilometer, naar het pittoreske Bad Fredeburg. Daar warmen we met een grote kop chocomel op, voordat we aan de terugweg naar Nederland beginnen. Wat een heerlijke kennismaking met het Rothaargebirge, en wat een mazzel met het weer en de grote hoeveelheid sneeuw. “Sie leben so wie Sie’s verdient haben” lacht de lieve dame achter de kassa, die ook onze broodjes voor de lunch gesmeerd heeft.

Rothaargebirge Bad FredeburgOnze laatste stop: Bad Fredeburg

Conclusie: Vorig jaar genoten we al van de sneeuw in het Thüringerwald, maar dit is een stuk dichterbij en minstens zo mooi, dus zet ‘m maar op je lijstje!

Ga naar al mijn Bestemmingen blogs, of kies een andere bestemming »

Meld je aan en ontvang 4x per jaar Yvonne Magazine in je mailbox!

20 reacties op “Het Rothaargebirge is meer dan Winterberg

1. annemiek struijk zegt:

Iedereen heeft het over sneeuw, maar nu in de herfst vind ik dat het op zijn mooist is, de zon op alle gekleurde bladeren, de nevel over de dorpjes in de morgenstond. Prachtige wandelroutes( ook voor electromobielen) en voor alle kinderen veel te ondernemen. Wij wonen en werken hier 14 jaar( verhuur van vakantiewoningen) en hebben zelfs als we de boodschappen doen nog altijd het vakantie gevoel. Geen files, zeer weinig stoplichten, oude stadjes, geen criminaliteit, geen stress. Ik ga hier niet meer weg. Groetjes van Annemiek, uit Medebach-Düdinghausen.(59964) Op de grens van NRW en Hessen tussen Willingen, Winterberg en Korbach.

• Yvonne zegt:

Wat heerlijk Annemiek, dat jullie daar zo’n fijne plek gevonden hebben. Als we nog eens die kant op gaan zullen we eens naar jullie woningen kijken. 🙂

2. Gabriëlle zegt:

Hier maak ik mij schuldig aan, oeps. Ik heb alleen Winterberg en Willingen gezien in het Rothaargebirge. En ook alleen maar om te wintersporten, aankomende vakantie ga ik weer een week naar Willngen, dan ga ik zeker meer van Sauerland ontdekken.

3. DutchieontheRoad zegt:

Ohhh…hier kan ik mijn ouders en broer wel blij mee maken. Zij gaan bijna jaarlijks naar Winterberg of Willingen, maar de laatste keer waren ze toch minder enthousiast ivm de enorme drukte. Dit ziet er prachtig uit! Zo te zien hebben jullie en de meisjes zich uitstekend vermaakt.

• Yvonne zegt:

Nou, in deze omgeving was het echt nog niet te druk.. misschien zijn de pistes minder tof, daar heb ik geen idee van, maar het is er echt zo mooi!

4. Wanda zegt:

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet echt een sneeuwliefhebber ben maar ik zit hier toch wel te genieten van je prachtige winterse plaatjes hoor! Voor ons is Sauerland ook lekker dichtbij maar toch ben ik er nog nooit geweest. Daar moet dus duidelijk een keer verandering in komen!

• Yvonne zegt:

Hier net zo, ik houd ook echt niet van sneeuw en al helemaal niet van kou. Maar die winterse plaatjes, die zijn echt zo mooi. Dus af en toe moet je even uit je comfort zone voor de mooie dingen. 😉 Als je nog die kant op wilt dit jaar: niet te lang wachten, vorig jaar in februari was er al niet veel sneeuw meer in Duitsland en ik zag de krokusjes al boven de grond uit komen vanochtend. 🙂

5. Britte Koppel zegt:

Heerlijk dat jullie zo hebben geboft met het weer, die sneeuw ziet er echt heerlijk uit! Zodra je Winterberg hoort, denk je inderdaad direct aan wintersport, maar je hebt in dit artikel goed laten zien dat er nog zoveel meer moois in de regio is 🙂

• Yvonne zegt:

We hadden juist kort van te voren geboekt toen we zagen dat er veel sneeuw aan zat te komen. Was inderdaad super dat dit echt ook zo bleek te zijn.

6. Diana zegt:

Ik word altijd zo blij van zulk soorten blogs. Vooral die gevuld zijn met sneeuwfoto’s. Voor mij is deze plek ook redelijk dichtbij en toch nog niet geweest. Zo zonde eigenlijk want het is er prachtig. Toch maar is overwegen om er naar toe te rijden.

• Yvonne zegt:

Ja, zeker een keertje inplannen! Let wel op dat het niet heel sneeuwzeker is, dus of kort van te voren boeken of iets nemen dat je nog kan annuleren.

7. Simone zegt:

O dat ziet er echt prachtig uit inderdaad! Ik ken het gebied alleen van Winterberg waar ik in een vorig leven ooit een keer met werk was. Wel een hoop sneeuwpret maar ik ben ook niet van de wintersport. En wat heerlijk dat het dan ook inderdaad gaat sneeuwen. Ik hou van sneeuw! Wellicht voor volgend jaar (o nee dat is dit jaar dan) een keer in de planning…

• Yvonne zegt:

Ik vond dat in het Thüringerwald zo super vorig jaar, die sneeuw.. vandaar meteen geboekt toen we zagen dat er zoveel sneeuw voorspeld was. Zeker een keer doen, een lange wandeling door de besneeuwde bossen is echt heerlijk!

8. Marcel | yourtravelguideonline zegt:

Erg fijn dat als je voor sneeuw gaat er ook sneeuw ligt. Ook ik ben geen wintersport type, heb er helemaal niks mee. Toch moet ik mijn mening een beetje bijstellen na het lezen van je blog. Er zijn voldoende andere mogelijkheden. Een wandeling door het winterlandschap lijkt me wel wat en dan afsluiten met een warm drankje bij een knetterend haardje.

• Yvonne zegt:

Inderdaad, we hadden de weersvoorspellingen eerst goed bestudeerd, voordat we boekten (last minute). En een lange wandeling door de sneeuw is echt super om te doen!

9. Jessica zegt:

Wat fijn dat het sneeuwde toen jullie hier waren zeg! Haha ik zit met een grote lach op m’n gezicht de foto’s te bewonderen, ik word altijd zo happy van sneeuw en ijs (kou daarentegen vind ik dan weer iets minder fijn ;p). En je kunt inderdaad genoeg andere dingen doen als je niet wilt wintersporten op zulke plekken 🙂

• Yvonne zegt:

Haha, hier net zo één.. ook geen liefhebber van kou. Maar die sneeuwpret is zeker goed bevallen. Jouw sneeuwschoenwandeling zag er ook heel tof uit laatst!