Auto huren. Waarop letten?

Auto huren, waarop letten?

Een auto huren zal nooit meer hetzelfde voelen als voordat we die vervelende ervaring hadden op de luchthaven van Lissabon. Bij het zoeken van een nieuwe bestemming voor de herfstvakantie heb ik zelfs serieus overwogen alleen te gaan voor plekken waar een auto huren niet noodzakelijk was. Uiteindelijk werd het Mallorca en als het ergens prettig is om eigen vervoer te hebben dan is het wel een eiland, waar alle bezienswaardigheden een behoorlijk eind uit elkaar liggen en waar het maken van een fijne roadtrip zeker een must is. En zo begon dus een zoektocht op internet die ons leerde dat het vinden van een huurauto zonder allerlei maffe voorwaarden en addertjes onder het gras nog niet zo eenvoudig meer is tegenwoordig. Vandaag vertel ik je waar je zeker op moet letten om niet achteraf met een gepeperde rekening te blijven zitten.

Auto huren? Oppassen geblazen!

Misschien ligt het aan mij, maar ik heb de indruk dat verhuurmaatschappijen er steeds sluwer in worden om een huurauto zo goedkoop mogelijk aan te bieden, zodat je snel bij ze boekt, om je vervolgens heel stiekem leeg te zuigen door allerlei vage afspraken, idiote voorwaarden en kleine lettertjes. Het voelt soms haast als een regelrechte scam. Ook de consumentenbond krijgt steeds meer klachten binnen over mensen die een auto huren en naar hun idee onterecht behandeld zijn, een verdubbeling in aantal in de afgelopen 3 jaar!

In het verleden waren de auto’s misschien minder scherp geprijsd, maar een auto huren ging toen in ieder geval vrij probleemloos en ik kan me zelfs een vakantie herinneren op Rhodos waar onze huurauto gewoon bij ons hotel werd afgeleverd. Zonder extra kosten. Gelukkig zijn sommige tussenpersonen zich ook steeds meer bewust van de vervelende gevolgen van al deze praktijken en kom je bijvoorbeeld “worry free” boeken tegen, waarbij zij dan zorgen dat onderstaande trucjes niet op jouw huurauto worden toegepast. Zelf een auto huren kan echt niet meer zonder de volgende zaken gecontroleerd te hebben:

Auto huren, oppassen geblazenEen auto huren is leuk, maar ook oppassen geblazen

Vol ophalen, vol terugbrengen

Denk je een goede deal gevonden te hebben, staat er in de voorwaarden dat je de auto vol mee krijgt en dat je hem leeg terug moet brengen. Dit is sowieso altijd al lastig, omdat je nooit het risico wilt nemen dat je ergens stil komt te staan, dus zal er altijd nog een redelijk hoeveelheidje benzine of diesel in de tank zitten op het moment dat je hem inlevert, maar de grote grap is dat zij hem dan gaan voltanken. Op jouw kosten. Hele hoge kosten. In verschillende gevallen bij onze zoektocht naar een huurauto op Mallorca voor 119 euro. En dat terwijl de tank van de auto’s die we bekeken voor 60 euro echt wel vol kan zijn met de huidige benzineprijzen.

Auto huren? Vol ophalen, vol terugAuto huren? Vol ophalen, vol terugbrengen

Onbeperkte km’s

Let goed op dat jouw auto met onbeperkte kilometers wordt verhuurd. Regelmatig komen we een huurauto voor een betaalbaar tarief tegen waar dan bij staat dat er 60 of 100 kilometer per dag vrij gereden mag worden. Elke kilometer die je extra rijdt kost je een belachelijke kilometervergoeding. Zo kwamen we bijvoorbeeld 60 cent per kilometer tegen.

Welk bedrag wordt gereserveerd op de creditcard?

De goedkopere creditcards van banken hebben vaak een limiet van 1000 of 2500 euro. Deze bedragen kun je, bij voldoende inkomsten, vaak wel (tijdelijk) wijzigen. Doordat onze eigen limiet 2500 euro is waren we in Lissabon al de klos bij de huurauto maffia. Naast de huur van de auto wilden ze ook een bedrag van 2500 euro voor garanties reserveren. Dat kon dus niet meer en daarom was ons enige alternatief de full-insurance afsluiten voor 23 euro per dag. Let er dus op dat het bedrag dat er wordt gereserveerd niet hoger is dan je limiet en denk ook aan andere uitgaven die je diezelfde maand al met je credtitcard hebt gedaan, want zo ben je nog sneller aan je limiet. Anders ben je verplicht alle extra verzekeringen af te sluiten, zodat je huurprijs fors hoger uitvalt. Kijk ook uit dat je van te voren precies weet hoe dit bedrag is opgebouwd, want vaak wordt een apart bedrag voor Theft Protection (TP) gereserveerd en nog een deel voor Collision Damage Waver (CDW).

Auto huren bedrag credit-cardLet goed op welk bedrag er op je creditcard wordt ingehouden als je een auto gaat huren

Servicekosten die achteraf in rekening worden gebracht

Soms staan er servicekosten apart in de voorwaarden genoemd. Deze servicekosten mag je dan later nog bovenop je huurprijs afrekenen bij het ophalen van je huurauto.

Auto huren zonder extra schoonmaakkosten

Je zou verwachten dat een auto huren inhoudt dat je automatisch een schone auto meekrijgt en dat dit schoonmaken als een service gebeurt. Niet bij alle verhuurders, want soms mag je als klant zelf voor het schoonmaken betalen. Wij zagen 1 keer 108 euro schoonmaakkosten in de voorwaarden staan.

Extra betalen voor de Express rij of 2 uur wachten

Verschillende reviews over Goldcar op Mallorca gaan over de enorme rij bij de afhaalbalie. Veel mensen wachten een uur, of soms zelfs nog meer op de sleutel van hun huurauto. Behalve als je kiest voor de Express rij. Deze Express rij kun je vooraf al boeken voor een fors bedrag bovenop je huurprijs, of alsnog bij aankomst, als je geduld te veel op de proef wordt gesteld en je na een uur toch echt wel aan je welverdiende vakantie wilt beginnen.

Auto huren extra betalen express rijVoordat dit feest kan beginnen wordt je geduld soms aardig op de proef gesteld

Auto met schades meegeven zonder aanvinken op het formulier

Als de auto die je huurt een schade heeft staat deze normaliter aangegekruisd op het kopietje van de verhuurovereenkomst die je meekrijgt. Daar staat ook een leuk plaatje van je auto op, met kruisjes op de plekken waar krassen of deuken zitten. Gek genoeg stonden er in Lissabon verschillende, erg aanwezige schades niet aangekruisd. Wij zijn daarom terug gegaan naar de balie om ze alsnog te laten toevoegen. Gelukkig maar, want achteraf lazen we overal over mensen die aansprakelijk werden gesteld voor schades die ze zelf niet hadden veroorzaakt, maar ook niet op hun formuliertje stonden aangekruisd.

Openingstijden van de autoverhuur

Wanneer komt je vlucht aan en is de autoverhuur dan nog open? Voor het ophalen van je huurauto buiten de openingstijden worden extra kosten berekend.

Auto huren openingstijdenReis je overdag? Geen probleem! Voor ‘s avonds laat en ‘s ochtends vroeg ophalen/terugbrengen geldt meestal een toeslag

Zit de afhaalbalie van de verhuurder in de terminal?

Op luchthavens zijn de verhuurders die op de luchthaven gevestigd zijn meestal de duurste. Goedkopere aanbieders zitten vaak een paar kilometer buiten de terminal en vaak is er dan een shuttlebusje dat je komt ophalen. Soms moet je op zo’n shuttle behoorlijke tijd wachten.

Allerlei extra’s willen verkopen bij aankomst

Wilt u een Diesel in plaats van een benzineauto? Diesel is in ons land veel goedkoper, dus de extra huurkosten die we berekenen heb je er zo uit. (NOT!) Weet u zeker dat u geen grotere auto nodig heeft, u heeft zoveel bagage? (dat valt reuze mee hoor) Wilt u een gps of stoeltjes voor de kinderen? (nee hoor, hebben we allemaal bij ons) Tuurlijk, een VW-Polo is echt dezelfde categorie als een Opel Astra en als u een grotere auto nodig heeft moet u bijbetalen. Lees van te voren goed de reviews op verschillende sites, zodat je voorbereid bent.

Auto huren? Lees reviewsAuto huren? Lees reviews voordat je boekt!

Bonustip: geen Goldcar, maar ook geen Rhodius!

GoldCar heeft een erg slechte naam, daarom hebben ze een nieuw bedrijfje ernaast gestart: Rhodius. Net zo goedkoop (zogenaamd), maar ook net zo Goldcar, dus dezelfde service. Bedenk jezelf 2 keer voor je bij 1 van deze 2 maatschappijen een auto huurt.

Ook handig: de Checklist autohuur van de Consumentenbond.

Meld je aan en ontvang 4x per jaar Yvonne Magazine in je mailbox!

Ga naar al mijn Rondreizen blogs, of kies een andere bestemming »

35 reacties op “Auto huren, waarop letten?

  1. Yvonne zegt:

    Inderdaad probleem gehad met Goldcar..
    Voordat je de auto instapt,,een foto maken als er krassen etc opzit..Kijken op de papieren of het opgeschreven is,anders er iemand bij halen..
    Extra onkosten nooit gehad,,als je s morgens vroeg komt ,kun je de sleutel in hun kastje werpen…
    k maak alle 2…3 gebruik van een huurauto ,,ALTIJD superschoon meegekregen.
    ja natuurlijk proberen ze wat extra,s aanpraten ,direkt duidelijk zijn als je niet wilt..
    Als je ver van tevoren al weet ,wanneer je gaat reizen,kun je echt goedkoop eeen auto huren direkt op het vliegveld..
    K Wens idereen veel geluk en goede reis…

  2. Loraine zegt:

    Leuk en interessant artikel!! Lees alleen wel hele slechte recenties over easyterra. Dus weet niet of het zo’n goede tip is voor de mensen die jouw artikel lezen.

    • Yvonne zegt:

      Slechte reviews? Dat valt nogal mee geloof ik. Bovendien zijn we zelf alle 3 de keren heel tevreden geweest en gaan we ook in de toekomst nog een aantal keren vol vertrouwen met ze op pad. De laatste keer hadden we zelfs een kleine schade en dat was in no time op een prima manier opgelost. Dat is ook weleens anders!

  3. Marcella zegt:

    Wij hebben altijd extra verzekeringen, om gedoe te voorkomen. Zo zijn we in Amerika beroofd, maar kregen we wel weer zo een nieuwe auto mee. Zonder die verzekering zou het ons onwijs veel gedoe hebben gegevens, dat vind ik het echt niet waard (was nu al ellende genoeg!). En ook na onze roadtrip door de Dolomieten hoefden we niks te betalen, ondanks dat er een krasje op de zijkant was gekomen. Is me meer waard dan een dikke rekening. Schade ontstaat namelijk vaker door anderen ipv door jezelf…

    • Yvonne zegt:

      Jeetje, wat een nare ervaring Marcella… gelukkig komt dat niet vaak voor dat je beroofd wordt, jakkes! Kan me voorstellen dat je toen extra blij was dat je extra verzekeringen had genomen.

  4. Carolien | Dream the World zegt:

    Ik heb eigenlijk nog nooit problemen gehad met het huren van een auto. De voorwaarden moet je gewoon heel goed lezen. Wij kopen meestal wel veel af, want relatief valt dat vaak mee en we hebben al wel eens schade gehad (ongeluk), dan ben je blij dat je er verder geen rompslomp van hebt. Ik moet zeggen dat wij vaak de auto vanuit onszelf wel even schoonmaken als het heel erg vies is, en ook tanken we de auto vol bij terugkomst. Meestal neem ik foto’s van de auto als we ‘m gaan ophalen. We worden altijd opgehaald door het bedrijf of we mogen een gratis taxi nemen naar de verhuurder. Dus nee, nog weinig problemen gehad. Alhoewel… Griekenland laatst was wel wat vaag over iets, waar ik wel over twijfelde, maar goed, dat is dan ook het enige. Ik denk wel dat je dit meer hebt in zuidelijke landen. In Australië, USA en Costa Rica totaal geen problemen gehad. Nu heb ik de auto via een NLse reisorganisatie geboekt, dus als er gezeur is bel ik hen…

    • Yvonne zegt:

      Toch heb ik het idee dat je die voorwaarden steeds beter moet lezen, wij hadden voorheen nooit problemen, maar ook met het zoeken naar een huurauto voor de komende herfstvakantie moesten we verdraaid goed opletten. Er waren veel addertjes… hopelijk hebben we nu wel de goeie gevonden. 🙂

  5. Mellisa - Grenzeloosreizen zegt:

    Dit gezeik heb ik ook gehad in Marokko…. Echt precies hetzelfde verhaal als bij jou in Lissabon. Ik heb een studentencreditcard en daar is het limiet 1000. Ter plekke moesten inderdaad ook nog extra 20 euro per dag betalen aan verzekering…. UGH NOOIT MEER! Haha

    • Yvonne zegt:

      Marokko vind ik ook echt zo’n land waar je dit praktijken verwacht inderdaad. Zelf had ik het in Europa niet verwacht, hoewel… misschien toch iets meer in de zuidelijke landen. 🙂 Hopelijk voor jou ook een eenmalige ervaring inderdaad. Door schade en schande wijs is niet leuk!

  6. Gabriëlle zegt:

    Deze tips zijn echt super handig! Meestal heb ik geen problemen en huur ik een auto bij een bedrijf als Hertz, Avis of Europcar of iets dergelijks. Tot nu toe is het altijd goed gegaan 🙂 Deze tips ga ik zeker opslaan als ik nog eens een auto wil huren!

    • Yvonne zegt:

      In Marokko hadden wij zelf een hele bijzondere ervaring met een lokale verhuurder. Het heeft ons eerst een half uur gekost om het kantoortje te vinden (niet aangegeven) en toen een half uur om de verhuurder te vinden (alles op slot), dus ga voor een “echt” bedrijf zou ik zeggen. 😉

  7. Tjerk zegt:

    Handige tips en wij hadden afgelopen voorjaar een zelfde slechte ervaring met Goldcar in Lissabon. Nog een tip. Zorg dat de creditcard altijd op naam van de bestuurder staat. Bij Goldcar deden ze daar ook moeilijk over waardoor het verplicht was de duurste verzekering af te nemen. Weer 100 euro extra.

    • Yvonne zegt:

      Ja klopt, die had ik er eigenlijk nog aan toe kunnen voegen. Ze vroegen ons er ook expliciet naar op wie z’n naam de kaart stond. Is wel iets om rekening mee te houden!

  8. ~ Inge ~ zegt:

    Manlief heeft zakelijk veel ervaring met het huren van auto’s. Wij weten dus ook wel de gehaaide trucjes ondertussen wel. Nog nooit hebben wij een met lege tank ingeleverd juist altijd vol en hebben we er ook nooit problemen daarmee gehad. Ook maken wij altijd foto’s en een film van de auto voordat we erin gaan rijden, zo ook van km-teller! Maar gelukkig komt het niet zo vaak voor dat wij een auto huren, maar opletten is het wel!

    • Yvonne zegt:

      Dat is handig, dat je man veel ervaring heeft met het huren van auto’s. Die kent alle tips and tricks dan al, dat scheelt. Foto’s maken deden wij nog niet, maar dat is inderdaad ook een goed idee om wel te gaan doen volgende keer.

  9. Matthijs zegt:

    Goed artikel Yvonne! Zonde om aan het einde van je vakantie extra te moeten betalen, met deze tips doe je er alles aan om het niet te laten gebeuren. Ook hoorde ik eens dat het goedkoper is om in de stad (van bestemming) de auto op te halen i.p.v. op het vliegveld. Heb jij hier ervaring mee? Ik heb slechts een aantal keer een auto gehuurd in Australië. Destijds heb ik niet zoveel op deze dingen gelet voor het huren, gelukkig nergens problemen mee gehad. Die problemen kwam ik WEL tegen toen ik de eerste auto in Australië kocht, sindsdien ben ik een stuk voorzichtiger en wijzer ;).

    • Yvonne zegt:

      Dank je! Ik hoop dat dit artikel voorkomt dat andere mensen zich op dezelfde manier “bedrogen” voelen als wij dat hebben gehad. Dat is geen leuk begin van je vakantie. Ik heb geen idee of het goedkoper is om de auto in de stad op te halen, nog niet uitgeprobeerd. Ik vind het altijd wel erg makkelijk om meteen in de huurauto de luchthaven uit te rijden. 😉 Zeker nu we kinderen hebben.

  10. Niels zegt:

    Tot nu toe is het ons meegevallen met het huren van auto’s. Meestal neem ik eerst uitgebreid de tijd om de auto van alle kanten te fotograferen en zeker de binnenkant net zolang zodat de verhuurder er zenuwachtig van wordt maar ook zodat ik bewijs heb ik welke staat ik de auto heb opgehaald. Dat doe ik trouwens ook vaak met appartementen of hotelkamers als ik het niet vertrouw. Ik ben trouwens wel benieuwd welke auto we in Zuid-Afrika meekrijgen (zit bij de reis) en of dat allemaal goed zal gaan. Mooie tips, gaan ze meenemen op volgende reizen.

  11. simone zegt:

    zit eigenlijk vol verbazing te lezen, we huren al jaren voor amerika bij hetzelfde bedrijf met alles erop en eraan , sterker nog .; word de huur van de auto op hun internet pagina lager dan krijg jij dit van hen terug . We hebben alles al meegemaakt van klapbanden op de highway tot een opengescheurde koelkast in de r.v Elke vakantie wisselen we minimaal 1 x van auto omdat er iets mis mee is en nog nooit een cent bijbetaald 🙂

    • Yvonne zegt:

      Ik denk dat het eraan ligt in welk land je huurt Simone. Bovendien hebben wij tot een paar jaar terug ook nooit problemen gehad, maar lijkt het de laatste 2 jaar steeds erger te worden. Zoek er maar eens naar op internet, dan kom je het veel meer tegen. ook de consumentenbond geeft aan dat er veel meer klachten zijn dan een paar jaar geleden.

  12. Elisa | Lies rond de wereld zegt:

    Goeie en handige tips! Ik heb ook al een aantal keer een auto, scooter of fiets gehuurd en het is altijd oppassen. Al moet ik zeggen dat ze in Canada erg netjes waren. Er wandelde bij ons een eland tegen de auto, met als gevolg dat de auto total loss was (de eland leek niks te mankeren en liep vrolijk verder…). De auto werd door het verhuurbedrijf middenin in Algonquin NP opgehaald, er werd een nieuwe afgeleverd en geen extra kosten. Daarentegen probeerde ze me in Florida op te laten draaien voor schade die er zat en ook duidelijk op het formulier stond aangevinkt. Aparte business!

    • Yvonne zegt:

      O jee, da’s wel schrikken, zo’n eland voor je auto. Gelukkig dat jullie en de eland niks hadden en fijn dat het zo goed werd opgelost. Ze zullen dit daar wel vaker hebben, misschien hebben ze er zelf een bepaalde verzekering voor?

  13. Maya zegt:

    Hey, ja heel herkenbaar, is altijd een heel gepuzzel voor we een auto hebben gehuurd. Onze tips: * Wij filmen altijd de auto als we hem ophalen (liefst met 1 van de verhuurmannen erbij) en maken bij inleveren (als het buiten kantoortijden is en je de sleutel in een brievenbus moet gooien) nog een filmpje plus foto van de kmteller.
    * op drukke luchthavens zoals Malaga haalt eentje de bagage op en trekt de ander alvast een sprintje naar de verhuurbalie, scheelt al snel een half uur.
    * voor vertrek print ik de voucher ook in het engels en arceer al het deel over wat wel en niet onder de verzekering valt (werkelijk overal willen ze extra verzekeringen aansmeren en zeggen ze dat wat bij bv auto europe of europcars al is gedekt toch nog apart verzekerd moet worden. Het is dan handig als je meteen het gearceerde deel onder hun neus kunt duwen.
    En verder idd gewoon hopen dat het goed gaat!

    • Yvonne zegt:

      Goeie tips Maya, dank je! Handig dat de 1 op de bagage wacht en de ander alvast de auto gaat regelen, scheelt weer een stuk!

  14. Emiel zegt:

    Hoi Yvonne,
    Goede tips. Ik vind dat auto huren ook altijd een heel gedoe. Risicovol en altijd maar hopen dat het gewoon goed gaat. Heb jij ervaring met Tyre & Glass Waiver? Die worden nooit gedekt door CDW maar hier kun je een verzekering voor afsluiten ten tijde van het ophalen van de auto. Doen jullie dat altijd, met name in het buitenland?

    • Yvonne zegt:

      Die Tyre and Glass waver hebben wij nog nooit genomen en tot afgelopen keer ook geen andere extra verzekeringen. Maar dat doen we vanaf nu dan wel, om gedoe te voorkomen. W.b. glas en banden: wij hebben nog nooit iets gehad en in veel landen (zoals Zuid-Afrika) is een reparatie zo goedkoop dat een verzekering nauwelijks zin lijkt te hebben.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *